Beeld in je blad

We hebben allemaal likkebaardend staan kijken naar de Dolce & Gabbana advertentie in de Britse Marie Claire van afgelopen oktober. Je slaat de advertentie open en op de pagina toont een klein beeldschermpje een sfeervol filmpje dat de merkbeleving extra benadrukt.

Sanoma kwam in Nederland als eerste met video in print. In het oktobernummer van Playboy magazine bracht adverteerder UPC een advertentie met beeld en geluid. Zodra lezers de pagina openslaan, begint de video te spelen. Een flinterdunne monitor – van ongeveer een halve centimeter dik – en een luidspreker zaten tussen het papier geplakt. De videoadvertentie werd verspreid onder een beperkt aantal abonnees van Playboy en Marie Claire.

Videoclips in TV magazine
Er zijn verschillende leveranciers van deze innovatie. Sanoma werkte met Rox Asia uit China. De grootste producent is het Amerikaanse bedrijf Americhip. Dit bedrijf oogste veel ophef in 2010 door in het razendpopulaire Entertainment Weekly een advertentie te brengen van CBS en Pepsi. De advertentie bracht vier videoclips van de nieuwe TV-programmering. In het volgende filmpje zie je ook hoe dat er aan de binnenkant uitziet.

Papier tot leven
Igor Rooselaar vertegenwoordigt Americhip in Europa en vertelt dat de nieuwe technologie zorgt voor een hele innovatiegolf in print. “Video brengt papier tot leven en geeft het een hele nieuwe dimensie.” Maar goedkoop is het niet, waarschuwt Rooselaar: “De innovatie is nog volop in ontwikkeling. Je moet denken aan enkele tientjes per stuk. De toepassing is dus vooral interessant in kleine oplages met een grote impact of bij direct marketing.”

Flexibele monitor
Dat de toepassingen van video in print nog volop in ontwikkeling zijn, bleek vorige week in het nieuws. Samsung onthulde een prototype van het flexibele beeldscherm. Andere tech companies onderzoeken vergelijkbare innovaties, die misschien nog veel gaat betekenen voor video in print.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Pocket-lint

One reply on “Beeld in je blad”
  1. says: Sean

    Dit is het intrappen van een open deur. In Nederland woredn veel exemplaren van kranten al sinds jaar en dag door twee huishoudens gelezen het fameuze doorgeven. Tegenwoordig is het vaak gebruikelijk dat exemplaren in drie of vier huishoudens woredn gelezen.Het aantal abonnementen is weliswaar (fors) gedaald maar het totale bereik is hierdoor zelfs gestegen dat is waar het uiteindelijk om gaat, zowel voor de redactie als voor de advertentie-afdeling.

Comments are closed.