5 november: digitale training data op de redactie

Data analyse op de redactie meet het succes van content

Op 5 november is de (digitale) training: Data op de Redactie. In 3,5 uur nemen we je mee in de wereld van Google Analytics, Dashboards en een data gedreven werkwijze op de redactie.

Je hebt vast wel eens data op de redactie voorbij zien komen. Google Analytics, Facebook Statistieken, zoekwoord analyses, data van Instagram, LinkedIn en statistieken van nieuwsbrieven. Maar wat betekenen ze? En hoe moet je die cijfers duiden? En wanneer zijn resultaten nu goed en wanneer kunnen ze beter? Herkenbare vragen? Dat klopt.

Doelstellingen en targets

Bij de meeste uitgevers wordt er geregeld met analyses gewuifd. Maar weinig uitgeverijen werken echt met een groeiplan op basis van data. Cijfers zeggen namelijk niet zo veel als je niet eerst goed afspreekt wat je gaat meten en welke doelstellingen en targets daarbij horen. De meeste redacties beschikken inmiddels over genoeg data. Hiermee hebben ze een instrument in handen om het gedrag van lezers of gebruikers in kaart te brengen en het succes van content te meten. Alleen weinig redacties werken tegelijkertijd met een proces dat ook leidt tot actie op basis van inzichten uit analyses.

Analyse, inzicht en acties

Herkenbaar probleem? Er is bij veel redacties een gebrek aan kennis om analyses op een efficiënte manier in te zetten. Weten hoe je als redactie de cijfers moet duiden, leidt tot een beter inzicht in werkzaamheden. En tot het juiste handelingsperspectief, zodat je weet aan welke knoppen je kunt draaien om resultaten te verbeteren.

Digitalisering in de media

Met de digitalisering van media is ook de noodzaak gegroeid tot een data gedreven werkproces op de redactie. De training: Data op de Redactie is bedoeld om deelnemers de juiste inzichten te geven voor hun eigen data-strategie. De training is speciaal ontwikkeld voor journalisten, (online) redacteuren, redactioneel eindverantwoordelijken, uitgevers, content marketeers en communicatie-medewerkers. De sessie wordt op donderdag 5 november 2020 digitaal gegeven via Zoom of Teams, duurt 3,5 uur (van 9.30 – 13.00 uur) en bevat presentaties en interactieve elementen. Deelnemers kunnen vanuit huis of kantoor deelnemen. Van deelnemers wordt enige basiskennis over analyses verwacht.

INSCHRIJVEN

 

Photo by Stephen Phillips – Hostreviews.co.uk on Unsplash

 

Op 5 november organiseert Bladendokter een training over data analyse voor redacties