86% hoofdredacteuren goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen medialandschap

Uitgeverijen in Nederland innoveren veel langzamer dan media zelf. Dat is ook niet verwonderlijk, het medialandschap verandert sneller dan het licht. Tijdens het halen van één deadline is er weer een nieuw social platform gelanceerd of heeft Facebook z’n algoritme veranderd.

Het is dan ook niet gek dat er een groeiend gat ontstaat tussen de routines binnen de dagelijkse praktijk op redacties en de mogelijkheden die al deze nieuwe trucs en tools bieden. Sommige uitgevers en hoofdredacteuren worstelen om bij te blijven. Uit marktonderzoek onder vakgenoten blijkt dat een meerderheid enthousiast wordt van alle ontwikkelingen, zo’n 81% zegt de ontwikkelingen op de voet te volgen en zelf te experimenteren met nieuwe sociale media. 86% acht zichzelf ook goed op de hoogte van alle ontwikkelingen. Toch zie je dat in 30% van alle gevallen leidinggevenden toch moeten beslissen over zaken waarvan ze de essentie niet goed begrijpen.

Masterclass

Om aan de groeiende behoefte van hoofdredacteuren, uitgevers en chefs-redactie te voldoen organiseert Carolien Vader van Bladendokter.nl een masterclass van 12 weken. Speciaal om in te springen op vragen die spelen op het gebied van crossmediaal uitgeven, met een nadruk op online en social media.

Het doel van de cursus is dat deelnemers na afloop over echt alle aspecten van online uitgeven mee kunnen praten en betere strategische beslissingen kunnen nemen in dit snel veranderende medialandschap. De cursus is speciaal bedoeld voor redactioneel leidinggevenden, waarvan de basis van hun carrières is opgebouwd in het pre-internet tijdperk. In 12 weken word je op to date gebracht met alle nieuwe aspecten van het vak, met een nadruk op online en social media. Elke week wordt één onderwerp uitvoerig behandeld. Het overzicht:

Week 1: Introductie: het veranderende medialandschap

Internet bestaat 25 jaar en heeft in z’n ontwikkeling een aantal golven gekend. Van web naar mobiel en van eigen kanalen naar platforms als Facebook en Google. We kijken vooruit naar dingen die komen gaan, zoals automated journalism en chatbots. Ook aandacht voor de toenemende trend van gepersonaliseerde media.

Week 2: De veranderende mediaconsument, klantinzicht en generatieverschillen

Bijna de helft van mediaconsumenten bestaan inmiddels uit Millennials en Generation Z. Dat heeft consequenties voor traditionele mediapatronen en rituelen. Een jonge generatie stelt ander eisen aan engagement met merken. Ze zijn immers ook producenten geworden van media. Ze hebben zich ‘herzuild’ in hun eigen communities. Hoe komt je daar als mediamerk tussen en wat je kunt doen om zoveel mogelijk aan te sluiten bij hun persoonlijke behoefte, door middel van data?

Week 3: Crossmediale redactionele workflow en nieuwe redactionele functies

Deze sessie gaat over de manier waarop crossmediale redacties in een ideale situatie werken aan producties, die alle kanalen bedienen. Aandacht voor de atomisatie en planning van content en welke skill sets daarbij komen kijken.

Week 4: Content levenscyclus, analyses en online marketingstrategie

Hoe werkt de distributie en online marketing van content om een optimaal bereik te krijgen? En wat je kunt leren uit analyses? Deze inzichten gebruik je om je contentformules telkens weer aan te passen.

Week 5: Crossmediale contentstrategie maken en implementeren

Voor het maken van een goede strategie kijk je naar alle kanalen en leg je daar een strategisch fundament onder met o.a. identiteit, intentie, toegevoegde waarden, toonzetting en beeldtaal. Veel voorbeelden in deze sessie. Ook krijgen deelnemers handreikingen hoe ze nadenken over dit fundament en dat doorvoeren in hun eigen praktijk.

Week 6: Contentkalender, mediadruk en plannings- en analysetools

Deze sessie is erg ‘hands on’ en gaat over het bepalen van je mediadruk, het maken van een contentkalender op basis van verschillende contentsoorten en engagementsdoelen. Ook inzicht in tips voor planningstools en nieuwe virtuele samenwerkingstool voor op de redacties.

Week 7: Facebook en Instagram, Snapchat, Pinterest, WhatsApp

We nemen in deze sessie alle socials door, zodat je precies weet wat ze kunnen en hoe je ze inzet. Ook aandacht voor hashtags en de manier waarop je die kunt inzetten voor beter bereik en engagement.

Week 8: Video voor Youtube en Facebook

In deze sessie aandacht voor video, het maken van een videostrategie en het inzetten en inrichten van de juiste kanalen.

Week 9: Social media advertising en doelgroep targetting

Deze sessie staat in het teken van distributie en online marketing van content en geeft inzicht in hoe social media advertising belangrijk is voor groei in bereik en volgers. Daarin ook aandacht aan Facebook targetting van doelgroepen buiten de eigen volgers.

Week 10: Google, SEO en SEA

In deze sessie alles over Google. Dan gaan we kijken naar de analyses, welke aspecten belangrijk zijn om te volgen, hoe je doelen en KPI’s stelt en analyses maakt. Ook aandacht aan SEO-tools voor betere vindbaarheid en adverteren via Google.

Week 11: Verdienmodellen en verschillende soorten adverteren

Deze sessie gaat over de evolutie van adverteren. Van magazine pagina’s tot programmetic ad buying. Hoe je branded content en native advertising inzet, welke spelregels belangrijk zijn daarbij en hoe je redactie en commercie in elkaar schuift (met veel cases).

Week 12: Succesfactoren

De laatste sessie sluiten we af met de laatste tips. Denk aan alternatieve kanalen, zoals podcasts en nieuwsbrieven. Denk aan het inzetten van medewerkers als ‘brandambassador’, denk events, hashtag-beleid ontwikkelen, en sturen op co-creatie met lezers.

 

Ik wil meer weten over de masterclass

 

De enquete is gehouden onder 200 hoofdredacteuren en chefs-redactie uit het netwerk van bladendokter.nl. 43 respondenten hebben de enquete anoniem ingevuld. Credit foto: New York Magazine.