Woontitels DPG media vernieuwd

DPG Media heeft drie (her)nieuwde woonbladen: vtwonen, vtwonen Landelijk en Stijlvol Wonen

Bij DPG Media is de afgelopen maanden gewerkt aan een flinke herpositionering binnen het segment Home Deco. Sommige woonbladen zijn vernieuwd, anderen zijn gesneuveld. Het resultaat zijn drie titels met elk een specifieke focus op een woonstijl en een afgebakende doelgroep. Naast de bekende magazine vtwonen verschijnen er in oktober de nieuwe titels vtwonen Landelijk en high end woonglossy Stijlvol Wonen.

De herpositionering betekent dat er ook bladen verdwijnen bij DPG Media. Het Nederlandse merk Eigen huis & Interieur en het Vlaamse Feeling Wonen verdwijnen. “De achterliggende gedachte is dat wij als sterk woonmerk in de markt willen blijven”, zegt Andrea Hollebeek, die in maart is aangetreden als nieuwe hoofdredacteur. “Dan moet je kiezen voor je grootste merken en de kleinste – met pijn in het hart- moet laten gaan. Dat vraagt de markt ook van uitgevers. Je kunt kleine merken niet hooghouden met print, online en social media.”

Nieuwe doelgroep voor vtwonen

Met de herpositionering hebben alle magazines een nieuwe identiteit en een nieuwe doelgroep gekregen. vtwonen blijft het grootste magazine in het segment Home Deco bij DPG Media. Het magazine gaat zich richten op de zoekende woonliefhebbers in Nederland en Vlaanderen. “Deze doelgroep is zoekende naar een eigen stijl en hebben daarbij de hulp van vtwonen nodig”, legt Hollebeek uit. “Denk bijvoorbeeld aan starters. vtwonen is als een coach voor deze groep.”

Pagina uit vtwonen

vtwonen krijgt een landelijk zusje

Het magazine Wonen Landelijk Stijl verdwijnt en wordt vervangen door vtwonen Landelijk. “Dit magazine maken we voor mensen die genieten van een natuurlijke en landelijke stijl. Het blad is minder een gids, maar meer een vriendin”, legt Hollebeek uit. Ook vtwonen Landelijk zal zich op zowel de Vlaamse als Nederlandse markt gaan richten.

Pagina uit vtwonen Landelijk

Het allerbeste en allermooiste woonmagazine

Als laatste titel richt de high end woonglossy Stijlvol Wonen zich op de groep trotse designliefhebbers. Het magazine neemt meer de rol aan van autoriteit op het gebied van interieurmode en design. “We hebben de ambitie om het allerbeste en allermooiste high end woonblad te maken. En gelukkig krijgen we daar als redactie ook alle ruimte en mogelijkheden voor”, zegt Hollebeek. Het eerste nummer is 356 pagina’s dik en ligt op 3 oktober in de winkels.

 

Redacties Nederland en België zijn gefuseerd

Hollebeek vertelt dat de herpositionering van de bladen onderdeel is van een grotere strategie van DPG Media om de Nederlandse en Belgische redacties meer te laten samenwerken. “We gaan de drie verschillende titels maken met een samengestelde redactie met Nederlandse en Vlaamse collega’s”, vertelt ze. “Waar vtwonen van origine een Nederlandse titel was en Stijlvol Wonen van origine een Vlaamse, zie je the best of both worlds samenkomen. Met onze samengestelde ervaring en expertise proberen we zoveel mogelijk van elkaar te leren en hebben we met de teams ook gezamenlijk het plan ontwikkeld voor de drie hernieuwde titels.”

Dezelfde bladen in twee landen

vtwonen, vtwonen Landelijk en Stijlvol Wonen worden in beide landen verspreid. Hollebeek legt uit dat Nederlandse bladen allang niet meer een Vlaamse vertaling krijgen en andersom. “Dat vraagt wel om een specifieke benadering van de eindredactie. Denk aan het verschil in het gebruik van sommige woorden.” Ze noemt het verschil tussen zetel en de bank. “Dus dat is een uitdaging. Vanuit beide landen schakelen de eindredacteuren goed met elkaar. Er wordt veel overlegd. Zo kunnen we garanderen dat de teksten het voor beide landen toegankelijk zijn.”

Vt wonen bestaat in oktober 60 jaar en de reorganisatie en herpositionering van de woonbladen vallen samen met de festiviteiten. Met het samenvoegen van de redacties zijn ook vtwonen Landelijk en Stijlvol Wonen geïntegreerd in het digitale domein van vtwonen (site, shop en events). Alle titels hebben wel hun eigen social media accounts.

0 replies on “Woontitels DPG media vernieuwd”