Airbnb’s magazine Pineapple verscheen maar een keer

Iets meer dan een jaar geleden lanceerde Airbnb de eerste editie van zijn eigen magazine, Pineapple. Dit was tevens de enige editie die er van het blad werd uitgebracht. Wat is er gebeurd?

De lancering van Pineapple was een enorme opsteker voor print. Dat een hippe start-up als Airbnb koos voor good old papier gaf aan dat glossy magazines nog steeds een goede toekomst tegemoet gaan. Airbnb maakte een dikke glossy – zonder advertenties – waarin specifieke stadscultuur centraal stond. Door middel van prachtige verhalen en fotografie gaf het blad een inkijkje in de cultuur en communities van populaire Airbnb steden, zoals Londen, Seoul en San Fransisco.

pineapplespread

Koffietafeltijdschrift

In Pineapple stond vooral het echte Airbnb-gevoel centraal: reizen, met als doel om vooral de minst bewandelde paden te betreden. En door bij particulieren te logeren ook beter inzicht te krijgen in juist de niet-toeristische aspecten van de stad. Airbnb koos ervoor om het blad te verspreiden onder 18.000 Airbnb hosts en hoopte daarmee dat Pineapple op de koffietafel zou belanden in huizen die via Airbnb worden verhuurd. Daarnaast werd het magazine ook verkocht in boekhandels.

pineapplespread2

Airbnb en Hearst

Ondanks de vele positieve reacties is er nooit meer een tweede nummer verschenen. Dit kwam door interne problemen, waardoor het marketingbudget uiteindelijk aan andere projecten is toegewezen. Toch blijft het idee van een print tijdschrift interessant voor Airbnb. De uitgever van Pineapple, Christopher Lukezic, is nog steeds werkzaam bij het bedrijf. In een interview noemde hij tijdschriften de beste manier om verhalen te vertellen met tekst en foto’s. Eind vorig jaar is Airbnb in gesprek gegaan met Hearst over het uitbrengen van een tijdschrift.

pineapplespread3

In gesprek over de toekomst Pineapple

Een woordvoerder van Airbnb reageert: “We zijn ontzettend trots op Pineapple en vele reacties die we hebben ontvangen. Iedereen die ooit een tijdschrift heeft gelanceerd weet dat het een iteratief proces is – van visie, naar content, naar distributie. Net als alle grote marketing organisaties zijn we constant bezig met het bespreken en evalueren van manieren waarop we de verhalen die relevant zijn voor Airbnb naar voren kunnen brengen. De toekomst van Pineapple is één van de dingen waarover we aan het praten zijn.”

pineapplespread4