Audax Publishing stopt met het uitgeven van drie jeugdtitels

Audax stopt met het uitgeven van verschillende titels. Het gaat om de jeugdtitels Hitkrant, GIRLZ en CosmoGIRL!.

Bij Audax is deze beslissing genomen omdat de krimpende markt voor tijdschriften geen perspectief biedt voor de toekomst. De drie titels waren niet meer rendabel. Audax Publishing laat weten dat het financiële resultaat van de titels ontoereikend was ondanks de positieve impact van de coronacrisis.

Oplage gehalveerd

In vijftien jaar is de oplage van publiekstijdschriften gehalveerd. Tijdschriften moeten steeds vaker concurreren om aandacht met sociale media en platforms als Netflix. De oplages van Cosmo Girl! en Girlz daalden de afgelopen jaren gestaag tot respectievelijk 12.505 en 14.256 edities (gemiddelde betaalde oplage over 2020, cijfers via NOM).

De jeugd ontleest

De trend dat Nederland ontleest is al een tijd gestaag bezig . En dit speelt vooral onder jongeren, zij lezen minder tijdschriften. Uit onderzoek bleek dat bijna de helft van Gen Z geen tijdschriften leest. Dat kan verklaren waarom Audax met jeugdtitels stopt. In een krimpende markt is het lastig om rendabel te blijven.

Het einde van de Hitkrant

Met het schrappen van de jeugdbladen komt er ook een definitief einde aan de Hitkrant. Het fysieke blad werd in 2017 al gestaakt en vervangen voor een speciale postereditie. In oktober 1975 kwam de eerste Hitkrant uit, toen nog de Nationele Hitparade Krant genaamd. Toen werd het blad gratis verspreid in platenwinkels, met een oplage van 100.000. In 1987 had Hitkrant een oplage van 80.000. Het muziekblad was vooral populair door de posters.

Sandra Kers, toenmalige uitgever van de Hitkrant bij Audax vertelde in 2017 dat basisschoolkinderen nog wel lazen, maar dat het lezen van print vanaf een jaar of 14 sterk daalde. “Aan de ene kant zijn ze druk, aan de andere kant zijn ze ook moeilijk te motiveren om te betalen voor print. Als ze een blad moeten kopen, haken ze af. Uit onze marktonderzoeken blijkt dat ze niet weten waar het te koop is. En vier euro is voor die groep ook veel geld. Daarvoor kopen ze liever iets anders, zeker als content online gratis te zien is.”

Wat zal er nog wel verschijnen?

De GIRLZ zal deze week voor de laatste keer verschijnen. En de laatste editie van CosmoGIRL! zal half juni nog te koop zijn. De laatste editie van de posterspecial van Hitkrant is reeds verschenen.

Audax gaat wel door met de titels Santé, Royalty, Glossy, Vriendin, Weekend, Party, Mijn Geheim en HP/De Tijd. Ze wilden doorgaan met de sterkste titels, zo zijn ze met Vriendin en Weekend online erg hard aan het groeien.

Tekst: Tessa Houben