Autoweek zet in op tv

autoweekAutoweek gaat goed. Het blad houdt z’n oplage op redelijk peil, investeert flink in apps, online en social media en zet de eerste stappen op het gebied van TV. Hoofdredacteur Robert van den Ham is terecht uitgeroepen tot hoofdredacteur van het jaar. Hij laat als bladenmaker zien dat de toekomst van media een gezonde kan zijn, als je durft los te laten. Op het Digital Marketing Congres 2014 en op het podium van Bladen in de Balie vertelde Van den Ham hoe hij dat doet.

Dag doelgroep!

Een van de dingen die de redactie van Autoweek heeft losgelaten is de ijkpersoon. “ Als je je blindstaart op Piet van 42 jaar, dan loop je Jan, Kees en Karin mis”, aldus Van den Ham. De nieuwe focus van Autoweek ligt op de autoliefhebber, punt. Of dat nu een jongen van 18 is die zijn eerste auto koopt, of een vrouw van 35 die haar nieuwe leaseauto kiest, of een senior van 60 op zoek naar een oldtimer, de liefde en interesse voor auto’s bindt.

Dag journalist!

Op de redactie van Autoweek werkt niemand meer die zich alleen heeft gespecialiseerd in het schrijven van goede reportages. “Alleen schrijven is niet goed genoeg meer”, stelt Van den Ham. “Het vak is in ontwikkeling en dus moeten de professionals hierin mee”. Aan de hand van een filmpje toont Van den Ham de spannende werkdag van een van zijn teamleden. Hij maakt een proefrit, spreekt een voice over in voor de video, helpt met de editing, bedient social media, tikt blogs, selecteert beeld en schrijft uiteindelijk een stuk voor het blad. “Wij hebben geen journalisten aanboord. Wij werken met een team van crossmedia editors”, legt Van den Ham uit.

Dag deadline!

Papier kan allang niet meer waarmaken dat het actualiteit is. Als er nieuws is, dan gonst het al lang en breed op Twitter voordat de eerste alinea voor een tijdschrift is getikt. Nieuws achterhouden voor het blad, dat heeft de redactie van Autoweek losgelaten. Van den Ham: “Als je een mening hebt, dan moet je dat kenbaar maken. Via social media of op het blog. Het heeft geen zin om het vast te houden tot het nieuwe nummer uit is.” Omdat veel nieuws in de autobranche uit andere werelddelen komt, heeft de redactie van Autoweek reguliere kantooruren verlaten.

Wil een merk als Autoweek op naar een duurzame toekomst dan ligt de verschuiving van print naar tv en video dus voor de hand.

Dag papier!

Op het Digital Marketing Congres 2014 vertelde Van den Ham over de toekomstplannen voor Autoweek. En hierin speelt tv en video een grote rol. Het merk maakt al veel video’s (binnenkort ook Engelstalig) en start in september met het tv-programma ‘Big Boys’ op SBS6. Van den Ham sluit niet uit dat er in de toekomst wordt geïnvesteerd in een eigen kanaal.
De keuze voor tv is een logische. Daar waar oplages en advertentie-inkomsten van print dalen, laat video consumptie een stijgende lijn zien. Ook is tv het kanaal waar de automotive branche de meeste reclamebudgetten besteedt. Wil een merk als Autoweek op naar een duurzame toekomst dan ligt de verschuiving van print naar tv en video dus voor de hand.