Bereik en engagement bij bladen, zo werkt dat

MMA heeft de Social Media Monitor uitgebreid. Naast bereik en volgers wordt nu ook engagement gemeten op Facebook en Instagram van de aangesloten mediamerken.

De Social Media Monitor meet de ontwikkeling van 119 magazinemerken op social media. Het aantal likes of volgers van bladen bedraagt in het derde kwartaal 2017 10,9 miljoen. Instagram en Youtube zijn de kanalen waar het aantal volgers het snelst groeit. De bladen hebben het grootste aantal likes of volgers op Facebook (55%), gevolgd door Instagram (19%) en Twitter (18%). In het derde kwartaal 2017 zijn er meer volgers voor de magazinemerken op Instagram dan op Twitter.

Dit zijn de grootste

De top 3 meest populaire magazinemerken op social media is sinds de vorige meting niet gewijzigd. Voetbal International voert nog altijd de lijst aan, gevolgd door LINDA. en VTwonen. Sterkste stijgers in het derde kwartaal zijn AD Magazine (+52%), Story (+40%), &C (+27%), Viva (+23%) en op een gedeelde vijfde plaats van snelste groeiers staan Plus Magazine en Veronica Magazine (beide 14%).

Wat is engagement?

Nieuw in de MMA Social Media Monitor zijn de engagement scores voor Facebook en Instagram. Deze zijn berekend aan de hand van een IPM score (Interaction per 1000 fans/Interaction per thousand followers). Berekend worden alle likes, shares, comments en clicks. Dit getal wordt gedeeld door het aantal berichten per week en het aantal volgers. Engagement zegt iets over de mate van activiteit en interactie op een Facebook account. En vooral de interactie is belangrijk. Hiermee wordt content door gebruikers herpubliceerd op hun eigen tijdslijnen en daarmee krijg je een groter bereik. Ook zegt het iets over de mate waarin lezers betrokken zijn bij het mediamerk. Bij Facebook is een IPM van 4 gemiddeld, de ideale IPM voor Instagram is 20+.

Zelf je IPM berekenen

Special interest merken behalen de hoogste engagement, zo blijkt uit de Monitor van de MMA. Fiets-, sport en motormerken scoren hoog. Daarnaast heeft een aantal opinie- en jongerenmagazines ook een grote interactie met hun doelgroep. In de presentatie hieronder vind je alle resultaten. Helaas zijn niet alle mediamerken opgenomen in dit onderzoek. Zelf je IPM bereken en vergelijken met dat van de concurrenten of collega’s? Dat is makkelijk via een IPM meter voor Facebook of voor Instagram van Pixelfarm.

Werken aan meer engagement

Zijn er manieren om de interactie met de doelgroep te vergroten? Jazeker, start eens een discussie, organiseer een poll, laat lezers meedenken met invalshoeken of tips, geef eens een prijs weg. Meer adviezen lees je hier. Belangrijk om te melden is dat IPM-scores een momentopname zijn en per maand sterk kunnen wisselen.

0 replies on “Bereik en engagement bij bladen, zo werkt dat”