Bicycling lanceert een eigen biertje

Wielerblad Bicycling lanceert een eigen bier: Bicycling IPA

In de zoektocht naar nieuwe manieren om lezers te plezieren zijn er al veel merkextensies van bladen de revue gepasseerd. Van kleding, serviezen, cursussen en events. Bicycling, het lijfblad voor sportieve fietsers, lanceert 19 september z’n eigen bier, speciaal gebrouwen om na een stevige fietspartij de nodige dorst te lessen.

Het idee om een eigen bier te brouwen is volgens Rens Muller, managing editor van Bicycling, ontstaan op de middag dat de redactie bestaande fietsbiertjes testte voor een reportage in het blad. Fietsbier of wielerbier is een niche binnen het speciaal bier dat zich richt op wielersportliefhebbers. Bekende merken zijn Kwaremont en Koerspret en nu komt daar dus de Bicycling IPA bij.

Bier proeverij

Tijdens de proeverij vroeg de redactie zich af hoe leuk het zou zijn om een eigen biertje te brouwen, vertelt Rens Muller: “Bierbrouwer Koerspret was direct enthousiast over het idee en heeft geholpen met de totstandkoming van de ons bier, Bicycling IPA.”

Lezers proefden mee

Met behulp van een testpanel van vaste lezers is de smaak bepaald. “Lezers met verstand van wielrennen en bier konden zich opgeven. Uiteindelijk hebben we tijdens een proeverij bij een hopteler in Wilbertoord een zestal biertjes voorgeschoteld aan het panel. Unaniem was men het erover eens dat een IPA met 3,9% alcohol het ideale biertjes voor na het fietsen is: fris en smaakvol”, aldus Muller.

Eerst fietsen, dan bier

De Bicycling IPA wordt gelanceerd op een event met vaste lezers. “Ter lancering van ons bier organiseren we een kleinschalig event bij het Mountainbike Museum in Arnhem: Bicycling Bier & Gravel Ride. Eerst fietsen, daarna bier drinken. Iedereen die een kaartje koopt voor dit event krijgt na afloop een cadeauverpakking met drie biertjes mee.”

E-commerce

Bicycling is bovendien van plan om het bier in de eigen webshop te verkopen. Muller: “Het plan is ook om het bier bovendien te verkopen bij de leden van de Bicycling Club, dat zijn vijftien fietsenzaken en fietscafés verspreid door Nederland die als het ware ambassadeur van Bicycling zijn.

Brouwen in de crisis

Bicycling is overigens niet het eerste magazinemerk met een eigen biertje. In februari van dit jaar lanceerde het reisblad TravelPro een eigen biermerk, met verschillende smaken bier, geïnspireerd op verre reizen. “Omdat de verkoop van vakanties vrijwel tot stilstand kwam, zijn in de reisbranche veel initiatieven ontplooid om (neven)inkomsten te genereren”, zegt uitgever T.J. van Apeldoorn, commercieel directeur van TRAVel Media.

Nieuw verdienmodel

TRAVel Media, uitgever van onder andere TravelPro en TravMagazine, heeft het erg moeilijk gehad in de corona-crisis. “Als uitgeverij in de reisbranche hebben wij in de crisis dezelfde problemen ervaren als de mensen en de bedrijven waarover we dagelijks schrijven”, aldus Van Apeldoorn. De uitgever had in de corona crisis nauwelijks inkomsten, omdat zowel de verkoop als de adverteerders wegvielen.

Eigen biermerk

“Het bier is geboren tijdens een brainstormsessie. Onze redacteuren hebben samen in totaal meer dan 150 landen bezocht en hebben veel kennis over die bestemmingen. Iemand bracht ter sprake dat je onderweg overal een biertje drinkt, vaak een lokaal biertje. Dat hoort bij reizen. Zo ontstond het idee om biertjes te koppelen aan bijzondere steden in de wereld. We besloten ons eigen biermerk op de markt te brengen, met een duidelijke link naar reizen”, vertelt de uitgever.

Voyago

Het bier is in samenwerking met een kleine brouwerij ontwikkeld en kent drie verschillende smaken. Het biermerk kreeg de naam Voyago, Beers of the World. Voyago.nl is het online platform waarmee TRAVel Media zich op de consument richt. De uitgever verkoopt het eigen biermerk via de webshop.