Claudia Straatmans: ‘het gaat goed met Nouveau’

Nouveau bestaat 35 jaar

De glossy Nouveau is de ‘grand dame’ van het tijdschriftenschap. Het blad bestaat deze maand 35 jaar en dat viert de redactie met een jubileumnummer. En er is meer te vieren. Ondanks het feit dat veel bladen hun abonnees verliezen, groeit de betaalde oplage van Nouveau.

Hoofdredacteur Claudia Straatmans maakte vijf jaar geleden de overstap naar Nouveau nadat ze eerder hoofdredacteur was van Marie Claire, Cosmopolitan, Fab en Beau Monde. “Toen ik vijf jaar geleden bij Nouveau kwam, was de opdracht om de nieuwe 50-er bij Nouveau te betrekken. De groep 50+’ers is nu demografisch de grootste groep in Nederland”, zegt Straatmans.

Opfrisbeurt voor Nouveau

Ze keek kritisch naar het DNA van Nouveau, dat nodig toe was aan een opfrisbeurt. “Nouveau was een blad met smaak en met een ietwat klassieke uitstraling. Ik heb het woord klassiek een andere betekenis gegeven: klasse en kwaliteit. Zo boet je niet in op smaak en stijl, maar klinkt het allemaal wel veel moderner”, aldus Straatmans.

Servicejournalistiek voor de oudere vrouw

Nouveau is altijd al een blad geweest voor een oudere doelgroep. De losse koper zijn in de vijftig, de abonnees zijn ouder. Straatmans koos voor de strategie van sterke vrouwen (power vrouwen) en investeerde flink in servicejournalistiek. “Dat betekent dat wij deze doelgroep willen ontzorgen op het gebied van lifestyle. Als een soort curatoren van een sprankelend 50+ museum stellen wij antwoorden samen op vragen die bij 50+ vrouwen leven: hoe je te kleden, hoe je op te maken, hoe te wonen, hoe je te voeden en hoe te bewegen. Maar ook geven we tips over welke boeken je moet lezen en welke hotspots je echt wil gaan bezoeken.”

Digitaal groei naar 3 miljoen per maand

Straatmans heeft in de afgelopen vijf jaar ook gezorgd voor het feit dat Nouveau zich als merk digitaal is gaan ontwikkelen. “Er was vijf jaar geleden nauwelijks een site, terwijl eind 2016 al duidelijk was: 50+’ers worden ook booming online.”
Ze kreeg gelijk. Nouveau.nl is van 32.000 pageviews in 2016 naar 3 miljoen pageviews per maand in 2021 gegaan.

Een van de succesfactoren online blijkt content over koningin Maxima te zijn. “We hebben meteen gezegd: we gaan Máxima claimen. Als er iemand vanuit het klassieke komt en daar als 50-er toch frisheid en vlotheid aan kan geven, is het Máxima wel. We hebben elke dag online minimaal twee Máxima nieuwtjes. Naast dat Royalty als een tierelier scoort, doet ook onze eigengemaakte content uit het blad het heel goed”, vertelt de hoofdredacteur.

Nouveau lezers zijn echt bladenfans

Het gaat goed met Nouveau, de oplage is in 2019 gestegen. Zou je kunnen stellen dat Nouveau lezers nog echte bladenfans zijn? “Ja”, antwoordt Straatmans. “We hebben trouwe abonnees. De restyling van klassiek naar klasse en kwaliteit heeft dus goed gewerkt. Sinds 2019 is de abonnementenoplage van Nouveau licht gegroeid. De verwachting op basis van interne cijfers en prognoses is dat we volgend jaar alsnog een kleine groei zullen realiseren.”

Als we kijken naar het gehele segment van de glossy’s, waar de totaal betaalde, gerichte oplage daalt met gemiddeld 6,6%, weet Nouveau de oplage met 13% te laten stijgen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (tabel is gebaseerd op cijfers van het NOM).

OPLAGE ONTWIKKELING NEDERLANDSE TIJDSCHIFTEN

“Als je naar de cijfers kijkt, dan zie je dat de meeste andere glossy’s (Beau Monde, Cosmopolitan, Grazia, JAN, LINDA) een dalende trend laten zien. Wij zijn erg trots op het feit dat Nouveau het goed doet”, besluit Claudia Straatmans.

Astrid Joosten en Claudia Straatmans
Astrid Joosten en Claudia Straatmans met het jubileum nummer van Nouveau