Content Playbook

Koop Content Playbook nu via Bladendokter.nl

Content PlaybookContent Playbook is de definitieve handleiding voor iedereen die een mediamerk wil beginnen, of werkt op een redactie. In 10 stappen brengt dit boek je tot een gedegen plan voor betere strategische en redactionele keuzes. Voor print, online en social media.

KOOP HET BOEK

Prijs: € 20,99 (gratis verzenden)


Over het Boek

Ga er maar aanstaan: in de wereld van information overload zoek jij als mediamaker of marketeer nog aandacht van het publiek. Dus je denkt na over een strategie, over doelgroepsegmenten, over inhoudelijke pijlers en de inzet van de juiste kanalen. Maar hoe doe je dat? En waar begin je? Met dit boek leer je in 10 stappen om een goede strategie of bladformule te maken, of het nu voor print, online of social media is. Content Playbook is de definitieve handleiding voor het crossmediale werkproces.

Dit boek is voor iedereen die een mediamerk wil beginnen, of op de redactie van een bestaand (online) magazine werkt, of nadenkt over het starten van uitgeefactiviteiten. Maar ook voor marketeers die contentmarketing willen inzetten voor het bereiken van hun doelen of het bedienen van hun klanten.

Inhoud: Content Playbook

  • Introductie op het veranderende medialandschap
  • DEEL 1: HET STRATEGISCH KADER
  • Stap 1: Zakelijke doelstelling
  • Stap 2: Doelgroep en communities
  • Stap 3: Positionering en concurrentie analyse
  • DEEL II: HET CONCEPTUELE KADER
  • Stap 4: Identiteit (brand archetypes) en intentie
  • Stap 5: Art direction en toonzetting
  • Stap 6: Inhoudelijke pijlers
  • DEEL III: DE CREATIEVE INVULLING
  • Stap 7: Content theorie en formats kiezen
  • Stap 8: Contentkalender: structuur en ritme
  • Stap 9: Kanaalstrategie
  • Stap 10: Redactionele workflow

De auteur: Carolien Vader

Carolien VaderCarolien Vader werkt al bijna 25 jaar in de media. Carolien startte in 2002 haar bureau Bladendokter.nl. Ze houdt zich vooral bezig met de transitie van traditionele media naar online en social media. Ze traint en adviseert (media)merken bij het ontwikkelen en uitrollen van crossmediale contentstrategieën en werkprocessen die daarbij horen. Ook werkt ze als coach voor hoofdredacteuren en conceptontwikkelaar van nieuwe mediamerken.

Ongeveer tien jaar geleden is Carolien gaan samenwerken met haar partner Jonas Nouwen, internetstrateeg en online marketingexpert. Samen ontwikkelden ze nieuwe methodes voor media en merken, aangepast aan het razendsnel veranderende medialandschap. Een van de belangrijkste inzichten in dit huidige medialandschap was dat media goed zijn in de inhoud, maar worstelen met het bereiken van hun doelgroepen. Marketing daarentegen is goed in het bereiken van mensen, maar mist weer de expertise om de inhoud interessant en relevant te maken. Dat was de start van The Big Story, een bureau dat Carolien Vader en Jonas Nouwen samen startten in 2013 om de expertise van marketing en media te combineren.

Downloads uit het boek

In het boek staan verschillende oefeningen, matrixen en formulieren om je te begeleiden in de strategische keuzes. Je kunt ze hier downloaden als formulier, zodat ze je kunt uitprinten en (oneindig) kunt gebruiken. Succes!
Stap 1:
In de eerste stap maak je stakeholder analyses. Daarin kijk je naar pains, gains en opportunities. Er zijn twee matrixen: één voor zakelijke stakeholders (uitgever en partners – pag 37) en één voor de doelgroepsegmenten (pag 39).

MATRIX 1 : STAKEHOLDER ANALYSE - ZAKELIJK MATRIX 2: STAKEHOLDER ANALYSE - DOELGROEPEN

Stap 2
In de tweede stap ga je kritisch kijken naar de doelgroep. Nee, niet één ijkpersoon, maar helder onderscheiden segmenten, met goed omschreven kenmerken, behoeftes, mediagebruik en voorkeuren (matrix pagina 61).

MATRIX DOELGROEP SEGMENTEN

Stap 3
In deze stap ga je SWOT-analyses maken van jouw concurrerende umfeld. Maak ze veel en vaak en kijk breder dan alleen je directe concurrenten (matrix pag 74).

MATRIX CONCURRENTIE ANALYSE

Stap 6
De eerstvolgende matrixen staan in stap 6. Hiermee kun je pijlers kiezen. Er zijn drie oefeningen: pijlers kiezen vanuit thematiek (pag 125), vanuit de lezer of gebruiker (pag 126) en vanuit de intentie of lezersbelofte (pag 127).

MATRIX 1: PIJLERS - THEMATIEK MATRIX 2: PIJLERS - DOELGROEP MATRIX 3: PIJLERS - INTENTIE

Stap 8
Het laatste formulier hoort bij stap 8 en helpt je bij het bepalen van een kanaalstrategie (pag 177).

MATRIX KANAALSTRATEGIE

Lezingen en trainingen Content Playbook

Op basis van de theorie uit het boek heeft team Bladendokter een aantal lezingen en trainingen ontwikkeld, speciaal voor redacties en uitgevers die willen werken aan een nieuwe strategie. Je kunt kiezen uit:

  • Een lezing over het veranderende medialandschap en de digitalisering van het vak. Deze trendlezing duurt een uur en kan op locaties in Nederland en België worden gegeven.
  • Een training van een halve dag over het strategisch kader van mediamerken. Of over content atomisatie en crossmediale redactieprocessen. Deze training kan ook als ‘heidag’ worden georganiseerd op locatie.
  • Een training van een hele dag over het strategisch kader van mediamerken èn over content atomisatie en crossmediale redactieprocessen. Deze training kan ook als ‘heidag’ worden georganiseerd op locatie.
MEER INFORMATIE

Content Playbook in de Pers

“Redacties moeten stoppen met aanmodderen” – voorpublicatie Villamedia

“Er ontbreekt in dit vak een goede richtlijn voor het opstellen van formules of strategieën. Aangepast aan het huidige medialandschap en aan de praktijk op de werkvloer. Dat gat hoop ik met dit boek te vullen.” – Interview op Fonkonline.nl

“Dit medialandschap vraagt om een vernieuwde aanpak van de redactionele workflow.” – Interview Managementboek.nl