Daar is ‘ie weer: De Nederlandse Vogue is terug

Op 17 februari 2022 verschijnt de Nieuwe Vogue Nederland. Het blad is terug van weggeweest en heeft een nieuwe uitgever, een nieuwe team en een nieuwe look. De glossy gaat meer in het teken staan van inclusiviteit, toegankelijkheid en zal meer betrokkenheid zijn dan ooit, aldus de uitgever.

Cover Vogue NederlandVogue magazine werd voor het eerst uitgegeven in 1892 in New York als wekelijkse krant en groeide al snel uit tot een glossy magazine. Sindsdien is het mode magazine verkrijgbaar in 26 landen, waaronder Nederland. De eerste Vogue werd in maart 2012 geïntroduceerd door uitgever Hearst Netherlands. In 2021 kondigde Hearst Netherlands aan de uitgave van Vogue te staken, in het kader van een grote reorganisatie. De licentie van het magazine werd eind 2021 overgenomen door Bloom Publishing, de uitgeverij van bladenmaker Marie Nanette Schaepman. Sindsdien is er hard gewerkt aan een nieuwe formule en strategie.

In november werd bekend gemaakt dat Yeliz Çiçek de hoofdredactie van Vogue voor de rekening neemt. Çiçek was eerder hoofdredacteur van LINDA.meiden. Çiçek: “Ik ben ongelooflijk trots en blij dat het allermooiste platform ter wereld om mode, kunst, cultuur en beauty met elkaar te vieren, weer terug van weggeweest is in Nederland. Het land waar we hopelijk meer dan ooit tevoren naar elkaar gaan luisteren, elkaar de ruimte geven, elkaars diversiteit omarmen en vieren dat het leven van iedereen is. Niet alleen inhoudelijk, met de onderwerpen en persoonlijkheden die we brengen, maar ook achter de schermen, met het team dat deze prachttitel maakt. Met een flinke dosis positiviteit impact maken, verandering teweegbrengen. Precies wat wij hopen te doen met de nieuwe Vogue.”

Interactief kunstobject

Vogue organiseert voor de herlancering een interactief kunstobject dat deze maand door verschillende Nederlandse steden reist: Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven. Via het kunstobject kun je Vogue bestellen en krijg je het nummer cadeau in een limited edition gift box. Via een AR-filter kun je de gift box alvast openen en de cover zien. “Het is onze grootste ambitie om echt een cadeau te worden voor de Nederlandse lezers”, zegt Marie Nanette Schaepman, founding editor van Vogue Nederland.

Alle content in eigen beheer

Vogue Nederland heeft als ambitie om alle content geheel in eigen beheer te produceren. En dat is opmerkelijk. Veel licentiebladen ruilen onderling content uit en het is niet ongebruikelijk om een reportage uit Vogue Italië terug te zien in de Britse Vogue. “Dat maakt Vogue Nederland uniek in het modebladenlandschap”, aldus Schaepman.

Het tijdschrift zal 10x per jaar verschijnen in print. Vogue.nl is inmiddels in de lucht en wordt gemaakt door de redactie van LINDA.
pagina's uit de nieuwe vogue NEderland

Credits (van links naar rechts: 1: Fotografie door Paul Bellaart, styling door Linda Gümüs Gerritsen. 2: Fotografie door Philippe Vogelenzang, styling door Xaviera Aubri. 3+4: Jill Kortleve gefotografeerd door Gregory Harris, styling door Cathy Kasterine, creative Linda Gümüs Gerritsen. 

0 replies on “Daar is ‘ie weer: De Nederlandse Vogue is terug”