Datajournalistiek: als het ongeveer maar klopt en meer

datajournalistiek tools

Er gaat geen week voorbij zonder dat het woordje ‘data’ ergens op een redactie in Nederland valt. Maar wat moeten we precies met data en hoe weet je zeker dat je het goed begrijpt? Deze sites en tools helpen een handje bij datajournalistiek. 

datajournalistiek - als het ongeveer maar klopt

Als het ongeveer maar klopt

Journalisten Winny de Jong en Lars Bogaard bedachten ‘Als het ongeveer maar klopt’ waarop in vijf hoofdstukken de basis wordt uitgelegd van cijfers controleren, interpreteren en begrijpen. Een vrij geestige website, maar wel een die je echt iets leert zodat datajournalistiek toepassen een stuk leuker wordt.

Met begrijpelijke voorbeelden, kleurtjes, grafieken en grote cijfers wordt duidelijk gemaakt hoe het precies zit met het gemiddelde, afronden en procentpunten.

Data cursus van The New York Times

Ook The New York Times schuwt data niet, maar uiteraard willen zij wel dat de data goed begrepen en gepresenteerd wordt. Daarom besloten zij een cursus aan te maken en aan te bieden aan hun journalisten om hun datavaardigheden te verbeteren. Het leuke daaraan is dat deze cursus nu openbaar is gemaakt voor andere journalisten en geïnteresseerden.

De cursus begint met alle basics op het gebied van cijfers, maar ook informatie over data wat meer is toegespitst op journalistiek. Alles is te vinden in Google Docs en Google Spreadsheets.

datajournalism tools

Datajournalism.tools

Voor de journalisten die wel al cijfers in handen hebben, maar deze nu willen analyseren of visueel willen weergeven is er datajournalism.tools. Een initiatief van Hogeschool Utrecht en datajournalistiek.nl – ook een initiatief van Winny de Jong die ook ‘Als het ongeveer maar klopt’ lanceerde. Op de website zijn meer dan 50 tools verzameld die kunnen helpen bij allerlei aspecten van datajournalistiek.

Op de site kan worden aangegeven wat je wil met de cijfers en hoeveel ervaring jij hebt met data analyseren. Vervolgens kun je de tools nog laten sorteren op verschillende manieren.

Pointer

Ook in de televisiewereld krijgt datajournalistiek aandacht. KRO NCRV biedt met Pointer een journalistiek platform dat visuele verhalen maakt op basis van data. Via de site zijn artikelen te lezen, maar bezoekers van de site kunnen ook zelf een actieve bijdrage doen aan verschillende onderzoeken.

Lees ook: ‘Storytelling op zijn mooist: een belangrijkere rol voor datavisualisatie’

Op 12 oktober geeft Bladendokter een digitale training over data op de redactie. Inzicht in analyse, het succes van content en data gedreven werkwijze voor redacties.

0 replies on “Datajournalistiek: als het ongeveer maar klopt en meer”