De impact van magazines en influencers

BLDK - magazines influencers

Wat maakt influencers minder betrouwbaar en waarom zeggen lezers van tijdschriften hun abonnement op? In opdracht van Sanoma en LINDA. deden Mindshare, Kantar en GroupM onderzoek naar de impact van tijdschriften en influencers met antwoorden op genoemde vragen en meer.

Influencers en tijdschriften maken allebei content, maar verder is het een wereld van verschil. Maar waarin zit het verschil tussen influencers en magazines als het gaat om het bereiken van de doelgroep?

Magazines en influencers volgen en ontvolgen/opzeggen

De belangrijkste redenen om een influencers te volgen zijn vermaak, ontspanning en goede tips en advies. En bij tijdschriften geldt dat ook, hoewel de factor ontspanning hoger scoort, vooral bij een doelgroep van 25 tot 49 jaar.

Erop uitgekeken zijn is voor zowel influencers als magazines een belangrijke reden voor ontvolgen of opzeggen. Daarnaast geldt een hogere prijs bij magazines als belangrijke reden en andere interesses en te veel reclame bij influencers.

Loyaliteit en eigenschappen van magazines en influencers

Abonnees van tijdschriften zijn trouwer aan hun blad dan volgers van een influencers. Met name de groep van 25 tot 49 jaar zijn trouwe lezers.

Volgers vinden de influencers die zij volgen stijlvol en aardig en zelden opdringerig als het gaat om eigenschappen. Bij magazines komt stijlvol ook omhoog, gevolgd door inspirerend. En bij de oudere doelgroep is betrouwbaar een belangrijke eigenschap.

Verbondenheid zet aan tot actie

De verbondenheid is sterker met magazines dan met influencers, dat geldt met name voor de oudere doelgroep. Van de vrouwen die zich verbonden voelen met een magazine heeft 57% weleens iets gekocht naar aanleiding van content in een magazine. Bij influencers is dit 51%. De groep die zich minder verbonden voelen, kopen ook minder: 44% bij magazines en 35% bij influencers.

De volgers van influencers tussen de 16 tot 24 jaar kopen vooral make-up en haarproducten en verzorgingsproducten. In de doelgroep tot 49 jaar komt daar ook voeding bij. De lezers van tijdschriften van 16 tot 24 jaar kopen vooral make-up en haar producten, verzorgingsproducten en mode. De tijdschriftlezers tot 49 jaar kopen vooral verzorgingsproducten en voedingsproducten.

De belangrijkste reden om een product te kopen is om nieuwe idee├źn op te doen, maar een groot deel van zowel de volgers van influencers als de tijdschriftlezers geeft aan dat zij bij een aankoop zich vaak al aan het ori├źnteren waren en dit merk sprak hen al aan.

Branded content aangeven

Betaalde content is voor volgers en lezers niet onbekend, maar met name bij influencers heeft dit wel invloed op de beoordeling van de betrouwbaarheid van een influencer. Vooral in de doelgroep onder 25 tot 49 jaar noemt ruim de helft het een negatief effect. Maar als er vertrouwen is in de influencers of het magazine, is er geen negatief effect van betaalde content. Voor de doelgroep van 16 tot 24 jaar is het wel belangrijk dat er wordt aangegeven wat branded content is.