De nominaties voor de Mercurs zijn bekend

Nominaties voor de Mercurs 2024

Op 19 november 2024 worden de Mercurs uitgereikt. Dat zijn de vakprijzen in de magazine mediabranche. Er zijn 15 nominaties verspreid over 5 categorieën.

Magazine Mediamerk van het jaar

De Mercur in deze categorie is voor magazine mediamerken die de afgelopen maanden opvallend gepresteerd hebben op zowel redactioneel als commercieel gebied. De Mercur-winnaar steekt met kop en schouders boven de branchegenoten uit. Het magazinemerk laat zien hoe zij de behoeften van hun doelgroep vertalen. In kwalitatieve en creatieve content en vormgeving, met (technische) innovaties als antwoord op de veranderende dynamiek van de markt, met een multi-channel aanpak en met sterke commerciële prestaties, zowel op de lezersmarkt als de adverteerdersmarkt.
Het gaat om magazinemerken met een onafhankelijke redactievoering. General óf special interest titels, voor een grote of juist kleine doelgroep. Nieuw dit jaar is dat de drie meest inspirerende, innovatieve en succesvolle magazine mediamerken worden genomineerd en daarna bekroond met een Gouden, Zilveren of Bronzen Mercur. Genomineerd zijn:

  • Harper’s Bazaar – Hearst Netherlands
  • Miljuschka Magazine – Miljuschka Publishing BV
  • Voetbal International – PXR

Redactieteam van het Jaar

Dit is de prijs voor de meest doelgerichte en succesvolle teams. Gekeken wordt of ze uitstekend communiceren en elkaar ondersteunen om de doelstellingen te verwezenlijken. Een excellent team heeft nét dat beetje extra magie waardoor het een aanzienlijke impact kan maken in het vak, bij de doelgroep en natuurlijk in de eigen organisatie. Vanzelfsprekend kan het redactieteam goed samenwerken om obstakels te overwinnen en op hoog niveau te presteren. Deze prijs wordt toegekend aan de redactie die heeft uitgeblonken in het leveren van een positieve, creatieve, kwalitatieve, innovatieve en zakelijke bijdrage aan het magazine mediamerk. Voor de jury is ook van belang hoe het team samenwerkt om de strategische en creatieve doelstellingen én de zakelijke verwachtingen te behalen. Genomineerd zijn:

  • Reactieteam Bobo, Okki, Wild van Freek, National Geographic Junior – Blink
  • ELLE- Hearst Netherlands
  • FLOW – Roularta Media Nederland

Innovatie van het Jaar

In deze categorie worden innovaties gejureerd die het bereik en de invloed van het magazinemerk onder de bestaande of nieuwe doelgroep vergroten. Denk aan lanceringen, nieuwe producten, nieuwe inzet van (sociale) media, innovatief gebruik van data, nieuwe verdienmodellen, nieuwe inzichten in de doelgroep, nieuwe werkmethoden, verbeterde communicatie of culturele veranderingen. Ook strategische, duurzame ideeën voor de langere termijn kunnen onderdeel van deze inzending zijn. De innovatie moet aantoonbare waarde hebben voor de lezers en/of de uitgeverij. De jury beoordeelt de creatieve en innovatie aanpak en de commerciële prestaties. Dit zijn de genomineerden:

  • Donald Duck (Nieuwe bewoner Duckstad) – DGP Media
  • Happy Times Magazine (Bevordering duurzaamheid) – Happy Times Magazine BV
  • Libelle/Margriet/Flair (Astro Orakel-Chat GPT/AI) – DPG Media

Partnership van het Jaar

In deze categorie komen in aanmerking succesvolle commerciële samenwerkingsvormen van een magazine mediamerk of uitgeverij die tot stand zijn gekomen met adverteerders of merken, die tot concrete resultaten hebben geleid. Het kan gaan om samenwerking met een adverteerder en/of mediabureau, tussen uitgeverijen of met meerdere magazinemerken. Het kan bijvoorbeeld door de redactie ontwikkelde branded content zijn op één of meer platformen van het magazinemerk, waaronder sociale media. Maar ook specials, het ontwikkelen van een uitgave voor een ander merk, events, acties en dergelijke. Excellente partnership is bereikt als zowel de doelstellingen van de partner en het magazinemerk zijn verwezenlijkt, als dat de aantrekkelijke actie en/of content de doelgroep in het hart raakt. De wederzijdse doelstellingen moeten duidelijk zijn, net als hoe ze werden gerealiseerd en de resultaten zijn gemeten. De inzendingen worden gejureerd op sterke commerciële prestaties, originaliteit, innovatie, kwaliteit en impact. Genomineerd zijn:

  • Libelle in samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven
  • LINDA. in samenwerking met HEMA
  • Psychologie Magazine in samenwerking met Milieu Centraal

Kanshebbers Mercur BeLOFte van het Jaar

De Mercur BeLOFte van het Jaar is dé prijs voor aanstormend talent (t/m 29 jaar) in het magazine mediavak. Talenten die voor de BeLOFte 2024 in aanmerking komen zijn jonge, (super) talentvolle mensen die in de afgelopen maanden een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de magazine mediabranche. Zij onderscheiden zich door de hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en/of hun originele, creatieve en innovatieve ideeën. En het leuke is: het kunnen schrijvers, uitgevers, fotografen, vormgevers, bloggers, vloggers, marketeers of (database) techneuten zijn. Ze kunnen bij een uitgeverij werken of juist freelancer zijn. Deze Mercur wordt uitgereikt in samenwerking met het LOF (Lucas-Ooms Fonds), dat voor de persoonlijke ontwikkeling van de winnaar een bedrag van € 2.500 beschikbaar stelt. Dit zijn de kanshebbers:

  • Maartje Bregman – Happy Times Magazine – Happy Times Magazine BV
  • Marcella Cazzato – De Smaak van Italië – DSV Media
  • Lotte Verheul – Quote – Hearst Netherlands

Jury voor de categorieën Magazine Mediamerk, BeLOFte en Redactieteam

Derk Sauer (voorzitter), The Moscow Times. Jochem Leegstra, creative director van ANDSTAAT. Nicolette Hulsebos, uitgever en hoofdredacteur van FONK Magazine. Jaap van Zessen, digitaal strateeg. Jildou van der Bijl, Studio the Editors (voorheen hoofdredacteur LINDA.).

Jury voor de caterogieën Innovatie en Partnership

Maiko Valentijn (voorzitter) is CEO GroupM; vice-voorzitter van VIA en bestuurslid NMO. Mariëlle Arts, Studio the Editiors (voorheen zakelijk directeur LINDA.). Elias Reinheimer, chief creative officer van HAVAS PLAY. Elzemieke Olsthoorn, Chief Marketing Officer bij Abovo Maxlead (voorheen bij DPG Media, Sanoma en Mediahuis). Ilse van Loon, Independent Brand & Marketing professional. Thomas van Vessem, Head of Communications & Events bij Nederlandse Loterij (voorheen manager Corporate Marketing & Communicatie bij DPG Media).

Uitreiking Mercurs is 19 november in Amsterdam

De Mercurs worden sinds 1998 uitgereikt. Dat betekent dat dit de 25ste editie. De prijzen worden uitgereikt op 19 november in het Theater Amsterdam. Wil je deze feestavond bijwonen? Dat kan. Kaarten bestel je hier.

0 replies on “De nominaties voor de Mercurs zijn bekend”