De VPRO komt met een maandblad

De VPRO test op dit moment het nulnummer van een maandblad dat in 2016 moet verschijnen. In de Volkskrant vertelt Hugo Blom, hoofdredacteur van de VPRO gids over de reden waarom.

“Zoals van alle omroepgidsen loopt ook onze oplage terug. Abonnees van de VPRO gids zijn zeer loyaal, maar de nieuwe aanwas weegt niet op tegen de opzeggers. Gidsen hebben niet het eeuwige leven, met hun programmagegevens”, aldus Blom.

Niet per se digitaal

De VPRO is – net als bijna alle mediamerken – druk zich aan te passen aan het veranderende medialandschap. Nieuwe initiatieven hoeven volgens Blom dan ook niet per se digitaal te zijn. “Onze basis blijft de klassieke gids. We kunnen ons pakket uitbreiden met apps, maar ook met een maandblad. Opzeggers zeggen vaak dat ze geen tijd meer hebben om de gids te lezen. Daarom maken we een maandblad. We geven mensen zo meer tijd.”

VPRO_mag

Vruchtvlees

Het VPRO magazine is gemaakt in samenwerking met het Haagse ontwerpbureau Vruchtvlees, die ook de art directie doet voor het literaire blad Das Magazine. Op Facebook lanceerde Vruchtvlees onlangs de eerste beelden van het magazine. “Afgelopen weken heeft Vruchtvlees in het diepste geheim gewerkt aan een nieuw tijdschrift: VPRO blad! VPRO blad verschijnt eens per maand en is honderd pagina’s dik. Vruchtvlees doet de art direction en design.”

Geschil met de NPO

Hoe dit magazine staat in verhouding tot de nieuwe strategie van de NPO is onduidelijk. Begin april kondigden NPO-bestuurders Shula Rijxman en Henk Hagoort aan flink te willen schrappen in de nevenactiviteiten van de omroepen. De VPRO werd door Rijxman op de vingers getikt voor het publiceren van het Rembo & Rembo archief op Youtube, omdat het naar verluid niet in de strategie zou passen. Blom haalde publiekelijk uit naar Rijxman in zijn column en de landelijke media.

Nevenactiviteiten

Blom reageert in de Volkskrant dat het initiatief van de VPRO past binnen de reguliere verenigingsactiviteit. Het valt daardoor buiten het regime van de NPO. “Het past in onze media-opdracht en de VPRO komt op allerlei manieren terug in de inhoud.”
De VPRO is niet de enige. Verschillende omroepen publiceren naast hun tv-gidsen andere magazines. Die focussen zich bijvoorbeeld op een specifiek programma, zoals Boer zoekt Vrouw of Spoorloos. Of een specifiek domein, zoals het Kunst & Cultuur magazine van AvroTros. Niet alle bladen redden het. De KRO lanceerde in 2008 de glossy Maria voor katholieke Vrouwen. De link tussen het magazine en de omroepactiviteiten van de KRO werd te licht bevonden door het Commissariaat van de Media en het blad werd na enkele nummers al gestaakt.

Goed idee

Is het een goed idee dat omroepen meer crossmediale activiteiten ondernemen? Natuurlijk! Veel omroepen zijn van oudsher gericht op een homogene achterban – noem het community – en fungeren daardoor als -letterlijk – een soort gids. De verzuiling in inmiddels op z’n end, maar er vindt wel degelijk een herzuiling plaats op basis van waarden en interesses. Zeker een sterk merk als de VPRO neemt deze gidsfunctie pas serieus als het aanwezig is op de momenten dat consumenten hun media consumeren. En dat is 24/7 op een veelvoud van devices.