Restyle van tijdschriften


Om de zoveel jaar is een tijdschrift toe aan een restyle. De visuele uitstraling past niet meer bij deze tijd, moet worden aangepast aan een nieuwe huisstijl of online ontwerp of is simpelweg toe aan een opfrisbeurt.

Bij zo’n restyling komt heel wat kijken: de lay-out moet worden aangepast, er moet worden gekeken of de beeldtaal nog wel bij de inhoud past, de lettertypen moeten onder de loep worden genomen, wellicht moet ook het logo of de header op de schop.

Versloffen

Veel tijdschriften worden gemaakt door vaste vormgevers of DTP’ers die na verloop van tijd van elke editie weer een effectieve invuloefening maken. En opeens kan dat creatieve proces versloffen. Een restyle of een opfrisbeurt is een goede manier om de non-verbale kant van een blad of magazine even de aandacht te geven die het verdiend. En een frisse blik van buiten kan soms wonderen doen.

Ervaring

Bladendokter heeft een uitgebreide ervaring met het begeleiden en ontwerpen van een restyle, op het gebied van publieks-, vak- of relatiemagazines. De mate waarin je van onze expertise gebruik wilt maken, bepaal je zelf. Wij hebben verschillende pakketten om uit te kiezen, van frisse blik tot nieuwe huisstijl.

Small:

Dit pakket bestaat uit:

• Oriënterend gesprek, waarin duidelijk naar voren zal komen wat uw wensen en verwachtingen zijn m.b.t. de restyling
• Analyse van de huidige look & feel van uw tijdschrift op basis van een aantal recente nummers
• Rapport & moodboard met aanbevelingen voor een restyling en inspiratie voor beeldtaal, typografie en kleurenpalet. Met dit rapport en de moodboards kan je eigen vormgever, of DTP’er aan de slag met een restyle
• We kijken even mee met de facturen van jullie creatieven (fotografen, illustratoren en vormgeving) op basis van facturen en adviseren daarover

Medium:

Dit pakket bestaat uit:

• Oriënterend gesprek, waarin duidelijk naar voren zal komen wat uw wensen en verwachtingen zijn m.b.t. de restyling
• Analyse van de huidige look & feel van uw tijdschrift op basis van een aantal recente nummers
• Brainstorm (2 uur), waarin we samen met de redactie gaan onderzoeken wat de wensen zijn m.b.t. de restyling
• Onderzoek m.b.t. het gebruik van lay-out, typografie, kleuren en beeldtaal
• Presentatie op de redactie, waarin we aan de hand van moodboards met inspiratie voor beeldtaal, typografie en kleurenpalet aanbevelingen en ideeën geven voor een restyling. Met deze presentatie en de moodboards kan je eigen vormgever of DTP’er aan de slag met de restyling
• We kijken even mee met de facturen van jullie creatieven (fotografen, illustratoren en vormgeving) op basis van facturen en adviseren daarover

Large:

Dit pakket bestaat uit:

• Oriënterend gesprek, waarin duidelijk naar voren zal komen wat uw wensen en verwachtingen zijn m.b.t. de restyling
• Analyse van de huidige look & feel van uw tijdschrift op basis van een aantal recente nummers
• Brainstorm (4 uur), waarin we samen met de redactie creatief aan de slag gaan om zo te onderzoeken wat de wensen voor de toekomstige look&feel van het tijdschrift zijn
• Onderzoek m.b.t. het gebruik van lay-out, typografie, kleuren en beeldtaal
• Ontwerp van een nieuwe huisstijl voor het tijdschrift d.m.v. het restylen van de cover en 4 rubrieken/artikelen (door de redactie te kiezen)
• Presentatie (op de redactie) van de nieuwe ontwerpen en aanbevelingen voor de verdere restyling
• Eventuele revisie van de ontwerpen
• Ontwikkelen van stramienen van de nieuwe ontwerpen. Met deze stramienen kan je eigen vormgever of DTP’er aan de slag met lay-out en met de restyling van de overige pagina’s
• We kijken even mee met de facturen van jullie creatieven (fotografen, illustratoren en vormgeving) op basis van facturen en adviseren daarover

Extra Large:

Dit pakket bestaat uit:

• Oriënterend gesprek, waarin duidelijk naar voren zal komen wat uw wensen en verwachtingen zijn m.b.t. de restyling
• Analyse van de huidige look & feel van uw tijdschrift op basis van een aantal recente nummers
• Brainstorm (4 uur), waarin we samen met de redactie creatief aan de slag gaan om zo te onderzoeken wat de wensen voor de toekomstige look&feel van het tijdschrift zijn.
• Onderzoek m.b.t. het gebruik van lay-out, typografie, kleuren en beeldtaal
• Ontwerp van een nieuwe huisstijl voor het hele tijdschrift
• Presentatie (op de redactie) van het nieuwe ontwerp aan de hand van een dummy magazine
• Advies over bladritme, rubrieken, beeldtaal, kleurgebruik en eventueel inhoud
• Eventuele revisie van de ontwerpen
• Ontwikkelen van stramienen van de nieuwe ontwerpen, waar de eigen vormgever of DTP’er mee aan de slag kan
• We kijken even mee met de facturen van jullie creatieven (fotografen, illustratoren en vormgeving) op basis van facturen en adviseren daarover

Voor alle pakketten geldt dat maatwerk altijd een optie is en dat we elementen uit pakketten ook los of gecombineerd kunnen aanbieden. Bovendien bemiddelen we in goed freelance talent. Interesse?
Neem even contact op.

    NAAM

    EMAIL

    TELEFOON

    ONDERWERP

    BERICHT