Dit zijn de winnaars van de Mercurs 2018

de winnaars van de Mercurs 2018

De 21ste uitreiking van de Mercurs vond plaats op 13 december 2018 in het DeLaMar Theater in Amsterdam. De Mercurs zijn de belangrijkste prijzen in de magazine mediabranche. Quest won de hoofdprijs Magazinemerk van het jaar en het jarige Flow won de oeuvreprijs, de Mercur d’Or. Hieronder alle winnaars per categorie. 

Quest wint Mercur Magazinemerk van het jaar 2018

MAGAZINEMERK VAN HET JAAR

Quest wint de prijs Magazinemerk van het Jaar. Deze Mercur is voor magazinemerken die het afgelopen jaar opvallend goed gepresteerd hebben op zowel redactioneel als commercieel gebied. Bij de beoordeling wordt gelet op kwaliteit en innovatief vermogen van het crossmediale magazinemerk (met of onder print).

  • Genomineerd waren: Autoweek – Sanoma Media, Flow – Sanoma Media, LINDA.meiden – Mood for Magazines, Psychologie Magazine – WPG Media

Mercurs Introductie van het jaar - Donald Duck voor blinden

INTRODUC(K)TIE VAN HET JAAR

De speciale Donald Duck voor blinden en slechtzienden wint de Aldipress Mercur voor Introductie van het Jaar 2018. Deze prijs is voor nieuwe magazinemerken (print of online) en voor nieuwe extensies en spin-offs van bestaande magazinemerken die in het afgelopen jaar op de markt zijn gekomen. Bij de beoordeling wordt gelet op het innovatieve karakter, het optimaal gebruik van de technologische mogelijkheden, de kwaliteit en vormgeving van het product, dienst of evenement en het commerciële succes. De Donald Duck werd in braille gepubliceerd, zowel de tekst als de tekeningen.

  • Genomineerd waren: Blendle Audio van Blendle, Quote Talks van Quote – Hearst Netherlands, Saar van Snippet Media, Royal Wedding Issue van Vogue – Hearst Netherlands

Mercurs Hoofdredacteur van het jaar 2018 - Jossine Modderman van LINDA.

HOOFDREDACTEUR VAN HET JAAR

Jossine Modderman van LINDA. wint de Circle Media Group Mercur Hoofdredacteur van het Jaar 2018. Modderman is digitaal hoofdredacteur van LINDA.nieuws en LINDA.tv en het nieuwe platform dat binnenkort wordt gelanceerd: linda.nl. Voor een Mercur in deze categorie komen hoofdredacteuren of contentdirectors in aanmerking die hun werk (redactioneel, organisatorisch, commercieel, publicitair) op een onderscheidende, met name vernieuwende, wijze hebben ingevuld. De jury heeft gekeken naar de persoonlijke, creatieve en zakelijke bijdrage van de hoofdredacteur en zijn of haar invloed op het commercieel succes.

  • Genomineerd waren: Olivier Heimel van Runner’s World en Bicycling – Hearst Netherlands, Sander Schimmelpenninck van Quote – Hearst Netherlands, Astrid van der Hulst & Irene Smit van Flow – Sanoma Media,  en collega Iebele van der Meulen van LINDA.wonen, LINDA.mode, LINDA.man en L’HOMO – Mood for Magazines

&C en Etos winnen de Mercur Partnership van het Jaar

PARTNERSHIP VAN HET JAAR

&C en Etos winnen de PostNL Mercur Partnership van het jaar 2018 voor hun samenwerking rondom de special Oh Baby. Voor deze categorie komen succesvolle commerciële samenwerkingsvormen in aanmerking van een magazinemerk of -uitgeverij die in het afgelopen jaar tot stand zijn gekomen en tot concrete resultaten hebben geleid. Bij de beoordeling wordt gelet op de oorspronkelijkheid, het innovatieve karakter, de kwaliteit, omvang en impact van de samenwerking.

  • Genomineerd waren: Bicycling en Alpecin met De rit van je leven – Hearst Netherlands, Kidsweek, Ouderenfonds en PostNL met Kerstkaarten voor ouderen – Young & Connected, National Geographic en organisaties tegen plasticvervuiling met #stopmetplastic – Hearst Netherlands, Quote, Players United en Spieren voor Spieren met Voetbalwedstrijd Spieren voor Spieren – Hearst Netherlands.

Onno den Hollander is Mediabelofte van het Jaar - Mercurs 2018

BELOFTE VAN HET JAAR

Onno den Hollander van Quote krijgt de Mercur Belofte van het Jaar. In deze categorie komen talentvolle personen niet ouder dan 35 jaar in aanmerking die het afgelopen jaar een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de magazine media branche door de onderscheidend hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en hun originele, creatieve en innovatieve ideeën.

  • Genomineerd waren: Jacklynn Gerritsen van Libelle en Margriet – Sanoma Media, Nieke Mulder van Vogue – Hearst Netherlands, Wendy van der Jagt van Glamour – Hearst Netherlands

Esquire wint Mercur Artdirection van het Jaar 2018

ARTDIRECTION VAN HET JAAR

Esquire wint de Mercur Artdirection van het Jaar. Voor de toekenning van deze Mercur moet de artdirection van een magazine (in print of online) van een onderscheidend hoog niveau zijn. Naast een continue verbetering van de vormgeving kan ook een volledige restyling van het magazine naar deze prijs meedingen.

  • Genomineerd waren: FD Persoonlijk – FD Mediagroep, See All This – See All This International, Winq – Media MANsion

Vrij Nederland wint de Mercur Reportage van het Jaar 2018

REPORTAGE VAN HET JAAR

Vrij Nederland wint de Mercur Reportage van het Jaar met hun reportage ‘Picture Perfect’, over het publieke leven van de smartphonegeneratie. Voor deze categorie komen oorspronkelijke Nederlandse reportages in aanmerking die zijn verschenen (in print of digitaal) van een magazine. Het gaat hierbij om beeldreportages, videoreportages en tekstreportages vanuit een origineel creatief idee. Bij de beoordeling wordt gelet op zowel kwaliteit als impact.

  • Genomineerd waren:LINDA.tv over Eetstoornissen: Maskers af – Mood for Magazines, Quest over Gratis geld! – Hearst Netherlands, Quote over de Zuidassafari – Hearst Netherlands, See All This over 99 geniale vrouwen in de kunst – See All This International

Volkskrant Magazine wint Mercur cover van het jaar 2018

COVER VAN HET JAAR

Volkskrant Magazine nam de Mercur Cover van het Jaar mee naar huis voor het speciale Design nummer. Jaap Biemans, het creatieve brein achter deze cover won in 2016 ook de Mercur Artdirection van het jaar en zat dit jaar tevens in de jury (juryleden, die een directe betrokkenheid hebben bij een ingezonden titel, doen niet mee met de verkiezing van de winnaar in die specifieke categorie). In deze categorie vallen covers van magazines die zijn verschenen in de periode oktober 2017 t/m september 2018. Aspecten waarop de inzendingen beoordeeld worden zijn: origineel, creatief, esthetisch, aantrekkelijk, onderscheidend en passend bij het merk.

  • Genomineerd waren: eej! magazine – eej! magazine, Helden Magazine – Helden Media, LINDA.meiden Zomerboek – Mood for Magazines, Santos – Thomas Rap

Flow wint de Mercur d'Or

MERCUR D’OR

Het jubilerende Flow ontving de Mercur d’Or, de oeuvreprijs binnen de branche, voor 10 jaar creativiteit. De uitreiking van de Mercurs op het jaarlijkse tijdschriftgala is een initiatief van de Magazine Media Associatie. Meer informatie en foto’s staan op Mercurs.nl