DPG neemt Sanoma over. Libelle, Margriet en Donald Duck in Vlaamse handen

Sanoma

DPG Media en Sanoma Group maken vandaag bekend dat ze overeenstemming hebben bereikt over de voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media. Met de bundeling van deze twee mediabedrijven ontstaat een sterk en complementair portfolio van nieuwsmedia, magazines, radio en online services.

Erik Roddenhof, CEO DPG Media: “Ik ben heel blij met de overname van Sanoma Media Netherlands. Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.
Vertrouwde, sterke en geliefde merken, geworteld in Nederland, dat is wat Sanoma Media Netherlands met DPG Media verbindt. Onze media komen al decennia dagelijks over de vloer bij miljoenen Nederlandse gezinnen. Libelle, Margriet, vtwonen, Donald Duck en andere merken van Sanoma zijn nu vooral succesvol als magazine, maar hebben ook toekomst in het digitale tijdperk. Daar gaan we in investeren. We hebben op dit gebied inmiddels goede ervaring opgedaan met onze nieuwsmedia. We hopen dat dit, samen met de expertise van de bladenmakers, tot mooie nieuwe digitale producten gaat leiden. Vanzelfsprekend zetten we het succes van de gedrukte magazines voort.”

Slagkracht om te groeien

Roddenhof: “Digitaal platform NU.nl is een verrijking van ons aanbod in nieuwsmedia. De combinatie met onze eigen nieuwsmedia geeft ons de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers. Google en Facebook zijn de dominante platformen in deze markt. Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Inmiddels hebben ze meer dan tweederde van de digitale advertentiemarkt in handen. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken. Maar wij geloven dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid.
We zijn een huis met geliefde mediamerken die Nederlanders elke dag informeren, inspireren en entertainen. De mediamerken van Sanoma Media Netherlands sluiten daar goed op aan en zullen thuis bij ons zijn.”

Nederland, België en Denemarken

DPG Media is van oorsprong een Vlaams bedrijf en onderneemt naast België en Nederland ook op de Deense markt. In de Nederlandse media is DPG actief met nieuwsmerken als de volkskrant, Trouw, het Parool en verschillende regionale kranten. Ook is het eigenaar van sites als Tweakers en Autotrack, de Nationale Vacaturebank en radiozender Q Music.
Sanoma Media Netherlands is een van Nederland’s grootste uitgever van magazines met titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine, met meer dan 1 miljoen abonnees. Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen bezoekers.

Prachtig portfolio

Susan Duinhoven, President en CEO van Sanoma Corporation: “Ik ben trots op het werk dat is gedaan binnen Sanoma Media Netherlands. Er staat een prachtig portfolio met sterke merken, waarmee we onderscheidende producten voor consumenten en adverteerders ontwikkelen in Nederland en België. De winstgevendheid is de afgelopen jaren gestegen en aanvullend is uitstekende groei gerealiseerd op het vlak van nieuws en data. Daarmee is een goede basis voor de toekomst neergezet. Ik ben ervan overtuigd dat, als onderdeel van DPG Media, Sanoma Media Netherlands haar groeiambities volledig gaat waarmaken. Ik draag het fantastische team van Sanoma Media Netherlands dan ook met een gerust hart over aan DPG Media.”

Sanoma Media Netherlands behaalde in 2018 €424 miljoen omzet. Bij het bedrijf werken 894 FTE, grotendeels met standplaats Hoofddorp. DPG Media, onderdeel van DPG Media Group, maakte in 2018 €746 miljoen omzet, bij het bedrijf werken momenteel 2.795 FTE verspreid over heel Nederland. DPG Media (voorheen bekend als de Persgroep) betaalt 460 miljoen euro voor Sanoma Media Netherlands. Dat bedrag komt neer op 6,5 keer de ebitda-winst (dat is de winst voor aftrek van onder meer belastingen en eenmalige posten).

De voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media is onder voorbehoud van goedkeuring door Autoriteit Consument & Markt (ACM) en is voorgelegd.