Engelstalige versies van Flow en Happinez stoppen voorlopig

Engelstalige editie van Flow en Happinez houden op te bestaan

Zowel de Engelstalige editie van Happinez als die van Flow houden voorlopig op te bestaan. Beide bladen werden door de Nederlandse redacties gemaakt en door een Britse distributeur verspreid in verschillende landen zoals Engeland, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Maar door Corona werd dit proces steeds moeilijker.

Happinez en Flow worden weliswaar bij verschillende uitgevers gemaakt, hun aanpak en werkwijze lijkt sterk op elkaar. Beide titels zijn buiten de landsgrenzen mateloos populair. Flow en Happinez hebben beide een Franse en een Duitse versie die in licentie door uitgevers ter plekke worden gemaakt. De Engelse versies werden al jaren door de Nederlandse redacties van Happinez (WGP uitgevers) en Flow (eerste Sanoma, nu DPG magazines) gemaakt en verscheept.

Winkels wereldwijd dicht

In de lockdown periode in 2020 hebben beide Engelstalige titels problemen ondervonden. Door het feit dat veel winkels wereldwijd de deuren sloten, vielen de verkopen enorm terug. Op de Engelstalige website van Flow schreef de hoofdredactie het volgende: ‘Unfortunately, because of COVID-19, we have to stop publishing our English edition. With everything that is going on in the world at the moment, it is proving impossible for us to create an English version and distribute it worldwide. Issue 38 (het september nummer 2020, red) was our latest edition.’

Containers vol nummers

Hoofdredacteur Eveline Helmink van Happinez vertelt dat ook Brexit voor problemen zorgde. “Door Brexit hebben containers vol met edities te lang op de kade gestaan. En dat terwijl wij druk waren om weer een volgend nummer naar de drukker te sturen.”

Groei bleef uit

Happinez had meerdere redenen om te stoppen met de Engelstalige versie. Helmink: “Het waren toch meerdere gewichten die de schaal deed overtippen. We hebben problemen ervaren met Brexit, distributie was een drama en er was geen zicht op een beter perspectief. De oplage van de internationale editie bleef al jaren steady. Dat is op zich wel een goed teken. Maar steady is steady. Er zat geen groei in, terwijl wij er toch maximale energie in stopten.”

Liever in licentie

WPG Media heeft inmiddels ook de strategie aangepast. Er is een licentiemanager aangenomen die zich gaat richten op een nieuwe internationale strategie. “En dat gaat niet alleen over licenties voor het blad, maar voor het gehele merk, dus ook voor de producten, de boeken, de webshop en de e-learning”, vertelt Helmink. Als er weer een Engelstalige versie van Happinez komt, dan zal dat in licentie met een buitenlandse uitgever zijn, zegt Helmink. “Dat is op de lange termijn waarschijnlijk een duurzamer verdienmodel.”

Happinez in Nederland groeit

Happinez ziet bereik en oplage groeien. Vooral alle activiteiten buiten de printproducten groeien hard. “We hebben ondanks Corona echt weinig te klagen”, zegt Helmink. “Happinez heeft in de losse verkoop een index van 100 voor de eerste drie weken van het jaar (ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar). Ondanks het feit dat veel winkels dicht zijn, kunnen we daar heel tevreden over zijn. De index voor de pakketten is zelfs flink gestegen (index 111). Ook de abonnementen groeien. Maar de groei zit ‘m vooral in e-commerce en e-learning. Zaken die door de nieuwe licentiemanager ook een internationale focus gaan krijgen in de komende jaren.