Flinke restyle Margriet

Restyle voor Margriet

Er heeft een flinke frisse wind gewaaid over de redactie van Margriet. Het weekblad ligt vandaag in een geheel nieuw jasje in de schappen.

Zowel het logo als het binnenwerk van het blad is op de schop gegaan. ‘Fris, spannend en helemaal van nu’, aldus de redactie. Opvallend is de grote M linksboven op de cover. Voor het eerst in 20 jaar is de naam Margriet, die altijd de gehele breedte van het blad besloeg, verdwenen.

Margriet-logo

In de loop der jaren is het Margriet-logo vaker aangepast. Margriet werd in 1938 gelanceerd en vierde twee jaar geleden haar 80-jarig bestaan. In de begintijd van het tijdschrift veranderde het logo ieder jaar. De Margriet-bloem is er al jaren niet meer, die kwam en ging in diverse gedaantes. Ook de typografie van het woord Margriet werd, onderhevig aan het geldende modebeeld, geregeld aangepast.
Covers tijdschrift Margriet door de jaren heen

Krachtige uitstraling

Passend bij het nieuwe logo heeft ook het binnenwerk een opfrisser gekregen, met een nieuwe typografie en opmaak. Adjunct-hoofdredacteur Hélène Delhaas: “We zijn erg blij met deze nieuwe, krachtige uitstraling. De inhoud van Margriet blijft ondanks al deze uiterlijke veranderingen prettig vertrouwd. Met mooie persoonlijke verhalen, sterke achtergrondinformatie en pakkende columns. Ik denk dat we met deze metamorfose de perfecte combinatie hebben gevonden van nieuw en toch vertrouwd.”

Focus op 50+

Delhaas noemt de nieuwe vormgeving: “Helemaal passend bij de 50+-vrouw van nu: stoer, stijlvol, krachtig en met een vleugje glamour”. Met de restyle is ook de focus van de redactie verschoven. Delhaas legt uit: “We richtten ons voorheen op vrouwen vanaf 40+. En nu op de steeds groter wordende groep van 50+ vrouwen. De helft van Nederland is namelijk 50+. We hebben gemerkt dat er een grote groep 50+ vrouwen is die ons niet echt kent. Of toch nog denkt: dat is een blad voor mijn moeder. We willen met deze restyling aanscherpen waar we voor staan. De look en feel van Margriet past nu meer bij de inhoud én bij de 50+ vrouw van nu.”

Groei in print en online

Op de vraag hoe het gaat met Margriet, antwoord Delhaas enthousiast: “De papieren oplage bij Margriet gaat op dit moment juist heel erg goed. We zitten ruim boven begroting en ver boven de indexen van 2019. Een mooie ontwikkeling! Ook nu na de ‘corona-piek’ zien we dat de cijfers blijven groeien. En inderdaad, ook online zit behoorlijk in de lift. We gingen afgelopen maand de 3,9 miljoen bezoekers voorbij. Dus dat geeft ook zeker nieuwe kansen.”

Margriet specials en bookazine

Meer dan een weekblad

Het portfolio van Margriet is in de afgelopen jaren enorm uitgebreid. Naast een online magazine brengt margriet negen keer per jaar Margriet Extra uit. Deze specials hebben steeds een praktisch, persoonlijk en informatief onderwerp en richten zich op de 60+ vrouw. Margriet Extra is een aanvulling op het bestaande portfolio en heeft per editie een bereik van ruim 150.000 vrouwen. Daarnaast is er zes keer per jaar Margriet Puzzelen en een jaarlijkse Margriet Agenda.

Bookazines

Dat Margriet nog steeds in de kracht van print gelooft, blijkt wel uit de jonge extensie. Deze week lanceerde Margriet de spiksplinternieuwe Margriet Bookazines. Een roman in tijdschriftvorm, dat 8 keer per jaar zal verschijnen, De bookazines staan helemaal in het teken van de bijzonderste biografieën én levensverhalen van en óver vrouwen. Passend bij het DNA van Margriet.

 

Restyle? Dat doe je om de paar jaar. Benieuwd hoe? Klik hier>>