Glamour NL is eerste blad met ‘sustainable code of conduct’

Onlangs maakte Nederland’s best verkochte modeblad Glamour bekend dat minstens 10% van de inhoud van het magazine duurzaam wordt, door een sustainable code of conduct te hanteren. Hiermee is Glamour het eerste magazine dat een dergelijke koers gaat varen, en een voorbeeldfunctie inneemt.

De sustainable code of conduct houdt in dat Glamour geen bont gebruikt in modeshoots en dat er naast de reguliere kleding, items en cosmetica ook duurzame producten een podium in Glamour krijgen. Daarnaast besteedt Glamour aandacht aan merken die zich inzetten om hun kleding met respect voor mens, dier en omgeving te produceren, in goede arbeidsomstandigheden en met materialen die niet of minder schadelijk zijn.

Hoofdredacteur van Glamour, Sanne Groot Koerkamp, draagt duurzaamheid als thema een warm hart toe. Ze werkte eerder 3,5 jaar als hoofdredacteur van GREEN2: de eerste Nederlandse duurzame glossy, dat inmiddels niet meer verschijnt. Daarbij is duurzaam consumeren Sanne met de paplepel ingegoten. Ze groeide naar eigen zeggen op in een ‘hippie-achtig gezin op een zelfvoorzienend boerenbedrijf’.

Bladendokter sprak even kort met Sanne (die in december werd verkozen tot Hoofdredacteur van het jaar) over Glamour’s duurzame initiatief:

Hoe hebben jullie de haalbaarheid van minstens 10% van de inhoud van het magazine eigenlijk getoetst?
Sanne: “We hebben hiervoor Marieke Eyskoot (organisator van MINT -de vakbeurs voor sustainable fashion & lifestyle en onderdeel van de Modefabriek-, schrijfster van het boek Talking Dress, spreekster en consultant over duurzaamheid -red.) geconsulteerd. We hebben samen met haar bekeken hoeveel van de inhoud al duurzaam was. We bleken onbewust al vrij veel met het thema te doen. Onze fashion editor Stephanie Broek is bijvoorbeeld vegan en ook beroepsmatig met duurzaamheid bezig, plus we hebben met Glamour het platform Fashion Vintage, een marktplaats voor vintage fashion items. We gebruikten al geen bont in het magazine. Die 10% is eigenlijk nog maar het begin en voor ons vooral een signaal naar de merken toe waar wij mee samenwerken. We hebben bij onze lezers al gezien dat duurzaamheid een thema is wat hen steeds meer bezighoudt, dus het voelde voor mijzelf en onze redactie als een logische keuze.”

Er zijn wereldwijd geen andere magazines die een sustainable code of conduct hanteren. Nu is Glamour als licentie-titel van Condé Nast onderdeel van een groot internationaal medianetwerk. Hoe is het initiatief van Glamour Nederland daar ontvangen?
Sanne: “We zijn per land vrij hoe we de titels invullen en ons initiatief is met veel enthousiasme door Condé Nast internationaal opgepakt. Het persbericht hebben we in het Engels vertaald en dat is door Condé Nast op het intranet verspreid. In Nederland worden we gezien als voorlopers. Als kleinschalig land op de (media)wereldkaart is Nederland een goede playground voor nieuwe initiatieven. We staan ook dichter bij onze lezers. Hopelijk wordt ons voorbeeld straks gevolgd door andere titels die Condé Nast wereldwijd onder haar vleugels heeft.”

Glamour verschijnt 11x per jaar en wordt uitgegeven door G+J Media Nederland C.V.

Door: Karine Bloem/Thedigitalistas.com