Gloss en Glossy

Audax brengt deze week het blad Glossy weer op de markt. Het blad werd eind 2013 van de markt gehaald.

De beslissing om Glossy weer uit te geven is ingegeven door de nieuwe directie, die een grotere nadruk wil leggen op het vrouwensegment en de titel Glossy daarin prima vindt passen.

En nu zijn er twee

Saillant detail is dat concurrerende uitgever F&L eind vorig jaar de titel Gloss lanceerde. De overeenkomsten in de naam en in de look en feel van de cover suggereren dat F&L wilde profiteren van het wegblijven van Glossy. Nu liggen Gloss en Glossy dus naast elkaar in het schap.

online concurrentie

De vraag is of beide bladen een gezonde toekomst tegemoet gaan. De oplage van Glossy daalde rap van ruim 100.000 in 2002 naar 40.000 in 2013, zo blijkt uit cijfers van Piet Bakker. De bladen hebben een enorme concurrentie van online magazines en bloggers die het nieuws over celebraties en grillen in beauty en mode driftig van elkaar overschrijven. Het grote nadeel van print is de lange productie tijd. Papier en actualiteit zijn geen combinatie meer. Brekend nieuws over de sterren zullen we in deze bladen dus niet lezen, of inmiddels al dagen geleden gezien hebben op social media.

Cijgfers_glossy_pietbakker.