Recensie Gooisch

Vorige week is de glossy Gooisch gelanceerd. Een magazine over de Gooische levensstijl, die – zo wordt er nadrukkelijk bij vermeld – je overal in Nederland vindt. Van Boertanghe tot Brasschaat.

Gooisch staat vol onbereikbare dingen: een butler, miljoenenvilla’s, pollen trappen op het poloveld en plastische chirurgie. Maar het belicht ook de rauwe kant van het ogenschijnlijke sprookje. Designer kleding koop je net zo makkelijk tweedehands, na je scheiding op een flatje drie hoog achter en nanny’s die hun mond niet houden. Deze wat meer realistische kijk op het leven in weelde geeft het blad de nodige jeu en net genoeg diepgang om de aandacht vast te houden.

Dromen
Dit blad speelt in op de interesse van (iet wat) minderbedeelde dames, die er daadwerkelijk van dromen om zo’n leven te leiden. Bedenker en bladendokter Rob van Vuure vertelde er tijdens de laatste editie van Bladen in de Balie over: ‘Iedereen die ik over het plan voor dit blad vertelde, kwam wel op de proppen met een verhaal.  Over een verjaardag van een jongetje van tien waar Jan Smit kwam optreden. Straten waarvan alle huizen een zwembad en een tennisbaan in de tuin hebben.’

Uitwassen
Is het feit dat mensen graag vertellen over dit soort uitwassen genoeg om van dit concept een succes te maken? Het magazine is wat formule betreft niet echt een opvallende titel. Gooisch is een combinatie van elementen uit de Privé, het blad Vorsten, Seasons en Nouveau. Het blad is een papieren vertaling van tv-successen als Glamourland – je weet wel met Gert Jan Dröge – en Bij ons in de PC. De glossy richt zich op de overvolle vijver van aspiratiezoekende lezeressen tussen de 30 en 65 jaar oud.

3 nummers proef
Uitgever Peter Contact, bekend van Veronica Magazine, investeerde in het blad. De investering wordt in principe gedaan voor een drietal nummers. Aan de hand van de oplageontwikkeling wordt besloten of de titel een lang leven is beschoren of niet. Van Vuure vertelde in de Balie dat het magazine wordt gemaakt door een kleine kernredactie, aangevuld met freelancers, om de productiekosten zo laag mogelijk te houden. Ook bekende hij dat sommige redactionele items zijn tot stand gekomen in samenspraak met sponsors en adverteerders. De aanwezigheid van Bergman Clinics in drie verschillende redactionele items schoot inderdaad het toeval voorbij.

Plus en min
Het blad is verder goed gemaakt. Je ziet het oog van de meester in de vele goed doordachte details, zoals pakkende onderschriften, sappige streamers, lekkere lijstjes en een onderzoekje. Puntje van kritiek is de vormgeving. De beeldtaal doet denken aan een doorsnee vrouwenblad en geeft niet de intenties van de formule niet voldoende weer.