Harper’s Bazaar verschijnt in Nederland voor de 2de keer

Harpers_covers
Het is 1986 als uitgever Geïllustreerde Pers besluit om Harper’s Bazaar in Nederland uit te geven. De titel is de oudste en een van de meest toonaangevende modeglossies in Amerika. Na een paar jaargangen wordt de Nederlandse licentie van Harper’s Bazaar stopgezet. De vraag nu is: gaat het dit keer wel lukken?

“Ik denk dat we te vroeg waren”, zegt Huib Boermans, toen als uitgever van de Geïllustreerde Pers betrokken bij de lancering van Haper’s Bazaar en later bij de lancering van onder andere Marie Claire en Red. “Mode is voor een grote groep vrouwen interessant en we hadden hoge verwachtingen van zowel de Nederlandse lezersmarkt als de adverteerders. Maar we hebben beiden verkeerd ingeschat”, vertelt Boermans. 

Boermans legt uit dat halverwege de jaren tachtig een gemiddeld tijdschrift van zo’n 50.000 lezers goed rond kon komen. De uitgever lanceerde eerder in 1982 Cosmopolitan – ook een licentie van Hearst -, een blad dat zich richt op een jonger publiek. Cosmo was een succes en de uitgever wilde met Haper’s Bazaar het marktaandeel uitbreiden richting een oudere doelgroep. Maar dat lukte niet. De oplage van Harper’s Bazaar bleef steken rond de 30.000 en adverteerders wilden zich niet committeren aan een beperkt lezerspubliek.

175_1‘Aan het blad lag het niet’

Geïllustreerde Pers, dat later opging in uitgeefreus Sanoma, koos uiteindelijk om in 1990 Harper’s Bazaar te schrappen en om in plaats daarvan de pijlen te richten op de Franse titel Marie Claire. 
“Aan het blad lag het niet”, vult Boermans aan. “Het was prachtig gemaakt en kreeg veel lof, in die tijd. Maar Nederland was er kennelijk nog niet klaar voor. Het segment van de modeglossies is een echt vechtmarkt.” Dat Hearst in Nederland een tweede poging doet, verbaast Boermans niet. “Het is een zeer bekwame uitgever en ze weten gelukkig goed wat ze doen.”

‘De economie trekt weer aan’

Marscha Krouwel, de huidige uitgever van de kersverse Nederlandse Harper’s Bazaar bij Hearst reageert: “Ik heb een rotsvast vertrouwen in het slagen van Harper’s Bazaar op de Nederlandse markt omdat de combinatie van factoren noodzakelijk voor succes, ditmaal klopt. Harper’s Bazaar wordt anno 2014 uitgegeven in 47 landen, en heeft daarmee een stevig internationaal netwerk en een ijzersterke positie op de internationale advertentiemarkt verworven. Inmiddels trekt ook de economie in Nederland weer aan hetgeen een ideaal klimaat is voor zo’n iconische titel.”

‘We lanceren geen print’

“Bovendien”, vervolgt ze, “weten we bij Hearst Magazines Nederland hoe we een succesvolle (mode) glossy moeten uitgeven en lanceren we geen print magazine maar een zogenaamd 360 degree multimediaal merk. Last but not least wordt de Nederlandse Harper’s Bazaar gemaakt door een team zeer getalenteerde mensen met jarenlange ervaring onder leiding van hoofdredacteur Cecile Narinx. Dat zijn voor mij allemaal factoren die bijdragen tot een hoge slagingskans. Ik ben er van overtuigd dat er naast ELLE en Vogue ruimte is op de Nederlandse lezers- en advertentiemarkt, en dat er bestaansrecht is voor deze sterke internationale mode glossy”, aldus Krouwel.

Over Harper’s Bazaar

– De eerste (nieuwe, dus) Nederlandse Harper’s Bazaar ligt 26 augustus in de winkel.
– Het eerste nummer verscheen in 1867 in Amerika.
– Het magazine heeft veel innovaties teweeg gebracht op het gebied van art directie, onder andere door grootheden als Alexey Brodovitch en Richard Avadon aan zich te binden.
– Bekende hoofdredacteuren zijn: Carmel Snow (1933–1957) en Diane Vreeland (1936–1962).
Carine Roitfeld is wereldwijd fashion director van het mediamerk.