Hearst na de reorganisatie: meer online, minder print

Hearst na de reorganisatie

Sinds september is er druk gewerkt aan een reorganisatie, na de overname van G+J door Hearst. Daarvan is nu het eerste deel ten einde is. De consequenties daarvan geven meteen weer waar Hearst in z’n nieuwe hoedanigheid heen wil: meer online, minder print. We spraken Luc van Os.

De roerige tijden bij Hearst zijn nog niet voorbij. De uitgever aan het Koningsplein nam in september 2017 uitgever G+J over en haalde o.a. Vogue, Glamour, JAN, Quest en National Geographic in huis. In een klap is Hearst nu een van de grootste uitgevers in Nederland.

Een ruk naar online

Uitgever Luc van Os over de gemaakte keuzes: “We maken als organisatie een ruk naar een meer digitaal georiënteerde uitgeverij. We hebben genoeg kennis in huis op het gebied van print en met de komst van de nieuwe titels is die kennis alleen maar toegenomen. Maar daar ligt niet onze toekomst. Dus we willen de kennis op print temperen, zodat er ruimte komt voor interne kennis op het gebied van online en social media.”

Ontslagen bij Vogue en Glamour

Van Os vertelt dat dit proces zich de afgelopen jaren ook al binnen Hearst Netherlands heeft afgespeeld. En dat de shift van focus nu ook wordt uitgerold binnen de voormalige G+J titels: Vogue, Glamour, National Geographic, JAN, Quest. De consequenties zijn het ontslag van verschillende medewerkers. Vogue verliest 8 collega’s, bij Glamour zin dat er 5. Ook bij ondersteunende afdelingen verdwijnen er banen, 19 in totaal. Verder verwisselen 38 mensen intern van functie.

‘Over naar de realiteit’

In het Parool stelde Van Os bij de bekendmaking van dit nieuws: ‘Bij G+J is nooit iets gedaan qua reorganisatie, en die redacties hadden een omvang die niet in lijn was met hoe redacties nu normaalgesproken werken. We moeten overgaan op de realiteit, en met minder mensen hetzelfde werk doen.’

het is 2018, dus het is de hoogste tijd dat we nieuwe redactionele functies invullen en crossmediale werkprocessen introduceren.

Nog veel omzet uit print

Toch is de situatie van de voormalig G+J titels anders, dan de Hearst-merken (Cosmo, Harper’s Bazaar, Elle, Men’s Health, Women’s Health, Esquire, Quote), aldus Van Os: “De print omzet van de nieuwe merken zijn goed, beter dan die van Hearst. Dus we moeten ook niet te hard ingrijpen en daarmee het kind met het badwater weggooien. Maar het is 2018, dus het is de hoogste tijd dat we nieuwe redactionele functies invullen en crossmediale werkprocessen introduceren.”

Online concurrentie

Hij vertelt dat de situatie bij Vogue en Glamour vooral een efficiëntieslag behoeft en dat daarom de meeste banen verdwijnen. “Het is een kwestie van workflow-management. We concurreren hevig in dit volle medialandschap, vooral met online merken die ook om aandacht van adverteerders en lezers vragen. We gaan naar een strategie van ‘months to moments’. Dat betekent dat traditionele redacties worden omgegooid, het outsourcen van bepaalde functies en anderen weer expertises moeten worden binnengehaald”, aldus Van Os.

Stoelendans

Dit heeft geleid tot ontslagen, maar ook vacatures. En dat heeft een enorme stoelendans tot gevolg gehad. Zo is Cécile Narinx vertrokken als Hoofdredacteur van Harper’s Bazaar. Wie haar rol in september gaat vervangen is nog niet bekend. Van Os: “Er is veel belangstelling voor de vacature bij Harper’s Bazaar, zowel bij interne als externe kandidaten. Het blad blijft zeker. Waar het gerucht vandaan komt dat het blad slecht gaat en verdwijnt, daar snap ik niets van.” Hij benadrukt: “Voor alle merken zien we toekomst. De efficiëntieslag, door twee uitgeverijen samen te voegen, biedt juist een beter financieel perspectief. De overhead minder is een stuk minder, dat was de belangrijkste doel van de overname.”

In september volgt er een nieuwe ronde in de reorganisatie. Bovendien staat er een verhuizing op de agenda.

Nog meer overnames

De komende dagen wordt bekendgemaakt dat Hearst ook Runner’s World en Bicycling overneemt van WPG. De twee merken zijn licenties van de internationale uitgever Rodale Inc, die in januari werd overgenomen door Hearst International. Daarmee verhuizen logischerwijs ook de licenties van Rodale naar Hearst en verliezen licentiehouders (in Nederland WPG) hun contracten. Hiermee versterkt Hearst z’n positie in de health segment.

Reorganisatie nog niet ten einde

De roerige tijden zullen dus nog even voortduren. Niet alleen wat betreft de komst van nieuwe titels en de stoelendans van personeel. Aan het einde van het jaar volgt er een nieuwe ronde in de reorganisatie. Bovendien staat er een verhuizing op de agenda. De uitgever zit al decennia op het Koningsplein, maar is ondertussen flink uit z’n jas gegroeid. Daarom is er de afgelopen maanden uitgekeken naar een nieuwe locatie. Vanaf april zal Hearst, met alle nieuwe titels z’n in trek nemen in een pand in de Houthavens.

Gezocht: nieuw talent

Naschrift: Inmiddels is de zoektocht gestart naar de stoelen, die na de reorganisatie niet intern zijn opgevuld. En dat zijn er heel wat. Hearst is op zoek naar:

  • Brand Manager Jan
  • Editor-in-chief Harper’s Bazaar
  • Assistent-uitgever vrouwenbladen
  • Editor-in-chief Cosmopolitan
  • Brand Manager Quote
  • (research) redacteur Quote
  • Coördinerend redacteur Travel
  • Subsciption Manager en Marketeer
  • e-Commerce en retail managers
  • Project Managers Digital & Crossmedia
  • Influencer Manager

Hou de website hearst.nl/vacatures in de gaten voor de officiële oproepen, en richtlijnen om op de juiste manier te reageren. De vacatureteksten verschijnen in de loop van de komende dagen.



0 replies on “Hearst na de reorganisatie: meer online, minder print”