Hearst Netherlands gaat reorganiseren, veel uitgeeflicenties worden beëindigd

HearstLab

Hearst Netherlands gaat reorganiseren. Hearst is van plan om te stoppen met 8 van de 20 titels. Vooral de bladen die in 2017 zijn overgenomen van Gruner + Jahr Media Nederland lopen gevaar.

Update 11 juni 2021
Bij verschillende medewerkers is bekend gemaakt dat zij hun baan verliezen. Het gaat om medewerkers van de redacties van Jan Magazine, Cosmopolitan, Elle, Harper’s Bazaar en redactie van de Condé Nast bladen, die worden afgestoten: Vogue en Glamour en van Esquire, waarvan de uitgever heeft besloten om de titel te staken.

Hearst Netherlands wil de komende maanden een reorganisatie doorvoeren waarvan de titels worden aangestuurd door een kleine kernredactie en een marketingteam, aangevuld met freelancers, zo meldt Villamedia. Er wordt verwacht dat ongeveer een derde van alle medewerkers hun baan zal verliezen.

Update 31 mei 2021
De Ondernemingsraad van Hearst Netherland heeft positief geadviseerd over de voorgenomen maatregelen. Dit betekent dat Hearst definitief stopt met Esquire en Hearst Create (de interne content marketing afdeling). De merken Fiscalert en Designer Vintage worden verkocht. En de licentietitels Glamour, Elle eten, Vogue en Vogue Living worden gestaakt. Eigenaar Condé Nast zoekt een andere uitgeefpartner in Nederland. Bekijk de gehele lijst van titels hier>>

Origineel bericht 17 mei 2021
Op 6 mei diende Hearst Netherlands een adviesaanvraag in bij de Ondernemingsraad over de reorganisatie. Nog diezelfde dag zijn alle medewerkers geïnformeerd over de plannen.

Stroomversnelling

In een persbericht laat Hearst weten dat de reorganisatie sneller kwam dan verwacht.  Ze stellen: ‘Eerder in gang gezette veranderingen op het gebied van consumentengedrag, adverteerdersbehoeften en mediaconsumptie zijn door de COVID-19 pandemie versneld. Om aan de veranderende eisen van consumenten en adverteerders te voldoen moeten we onze onderneming transformeren.’

Meer merkfocus

Hearst Netherlands laat weten dat ze met deze reorganisatie meer merkfocus willen aanbrengen. Dit zullen ze doen door hun merkportfolio te verkleinen. Ze zijn van plan te stoppen met het uitgeven van 8 van de 20 merken in Nederland. Het gaat vooral om titels die in 2018 werden overgenomen van Gruner+ Jahr Media. Na de overname is er in 2018 al flink gereorganiseerd. Luc van Os, toenmalig CEO van Hearst Netherlands stelde in een eerder interview: “Voor alle merken zien we toekomst. De efficiëntieslag, door twee uitgeverijen samen te voegen, biedt juist een beter financieel perspectief. De overhead minder is een stuk minder, dat was het belangrijkste doel van de overname.”
Na drie jaar komt Hearst, dat sinds kort wordt bestuurd vanuit Engeland, dat deze efficiëntieslag niet voldoende is geweest om de huidige crisis het hoofd te bieden.

Beëindiging uitgeeflicentie

Concreet betekent dit de voorgenomen beëindiging van de uitgeeflicentie voor: Elle Eten, Vogue, Vogue Living, en Glamour.

Hoge kosten voor licentie-titels

De bladen die gaan verdwijnen zijn licenties van andere internationale uitgevers. Vooral deze licentie-titels zullen dus uit het portfolio van Hearst verdwijnen. Aan bladen in licentie zitten vaak hele hoge licentiekosten, die gaan naar de originele uitgever van het merk. Meestal betaalt een licentienemer (in dit geval Hearst) voor een licentie van een bekend tijdschriftmerk een periodieke royalty van een bepaald percentage van de omzet. Dat is het bij National Geographic, Vogue en Glamour het geval.

Vaak zijn er ook minimum bedragen waar je als licentienemer per periode aan moet voldoen voordat het omzetpercentage in werking treedt. Dat kunnen hoge bedragen zijn. Soms betaal je als licentienemer ook voor het gebruik van content per foto of pagina en/of tekst als er artikelen worden overgenomen van andere edities binnen dezelfde titel.

Licenties van Condé Nast en Disney

Condé Nast, de eigenaar van Vogue, Vogue Living en Glamour wil deze merken met een nieuwe partner in Nederland uit gaan geven. Voor National Geographic geldt dat de reisspecial, National Geographic Traveler wordt behouden, over National Geographic Historia is niet bekend. National Geographic is in 2017 overgenomen door 21 Century Fox. Dat laatste mediabedrijf is sinds kort eigendom van het Disney concern. Het reguliere maandblad blijft bij Hearst na de reorganisatie.

Beëindiging activiteiten

Voor Esquire. Designer Vintage en Fiscalert betekent de reorganisatie een beëindiging van de activiteiten. Esquire was afgelopen jaren al in frequentie verlaagd.

Dit alles brengt het merkportfolio van HEARST Netherlands terug tot de volgende namen: Quote, Quest, National Geographic, National Geographic Traveler, Elle, Elle Decoration, Cosmopolitan, Harper’s Bazaar, Women’s Health, Men’s Health, Runners World, Bicycling en JAN.

Onderdeel van een groter plan

Hearst Netherlands is nu in afwachting van het advies van de Ondernemingsraad, dit zal uiterlijk 31 mei 2021 verschijnen. Hearst laat wel weten dat er naast deze portfolioreductie ook andere maatregelen worden overwogen in het kader van de reorganisatie. Deze hebben betrekking tot het vervangen van vaste medewerkers door meer freelancers en het aanpassen van de voorwaarden van freelancers. Villa Media meldt dat tot wel 30% van medewerkers hun baan kunnen verliezen.

Hearst stelt in het persbericht: ‘Wij begrijpen dat deze mededeling een periode van onzekerheid inluidt voor betrokkenen. Voordat wij meer inzicht kunnen geven in de nieuwe koers en contouren van de organisatie moeten wij echter het advies van de Ondernemingsraad afwachten. Dit advies wordt aan het einde van de maand verwacht.’

Overzicht

Gezien de vele veranderingen en verschuivingen binnen Hearst Netherlands, maakten wij een overzicht waarin we de oplages van 2016 tegen de oplages van 2020 afzetten. Hierin zijn de bladen en hun eigenaar af te lezen, inclusief oplage. De oplagecijfers zijn gebaseerd op de cijfers van het NOM en zijn de betaalde oplage (abonnees plus losse verkoop).

Tekst: Tessa Houben