Hebben magazines op iPad een toekomst?

Er is veel onduidelijk over de ontwikkelingen in de markt van digitale magazines voor iPad en tablets. Het wemelt van de speculaties over groeiende of juist een dalende markt. Daarom wat cijfers op een rij.

Are Tablet-Only Publications Dead? Vraagt Adweek begin augustus op z’n site. Het artikel gaat in op recente ontwikkelingen bij twee grote digitale magazines. De magazine app van The Huffington Post is na vijf edities niet langer beschikbaar in een betaalde oplage en wordt nu gratis aangeboden. Ook het Amerikaanse digitale tijdschrift The Daily, anderhalf jaar geleden met veel bombarie gelanceerd, is gedwongen een derde van z’n personeel te ontslaan, aldus Adweek. In Nederland is Viva gestopt met z’n app. Voor iPad en android tablets is nu een web based HTML5 versie beschikbaar van het weekblad.

Amerikaanse cijfers tonen groei
Toch zijn er ook positieve geluiden uit de  markt. Vooral uit Amerika. Uit onderzoek van de Online Publishers Association blijkt dat 39% van tabletgebruikers die geregeld content koopt, z’n geld besteedt aan magazines. Volgens The Association of Magazine Media is 83% van alle Amerikaanse uitgevers bezig met de productie van mobiele content voor tablets, smart phones en e-readers. Dat is grofweg een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden. Ook van het Amerikaanse oplage-instituut komen interessante cijfers. Digitale magazines vormen op dit moment ca. 1,7% van totaal (bijna een verdubbeling tov 2011). Losse verkoop daalt met 9,6% terwijl de abonnee oplages juist met 1,1% toenemen.

“The Emergence of the tablets heralds one of the most transformative and exciting periods in the history of media”, zegt Nina Link, president en CEO van de Amerikaanse Association of Magazine Media.

Liever print
Nederlanders geven nog altijd sterk de voorkeur aan het oude vertrouwde papieren tijdschrift, zo blijkt uit het Bladenbox Onderzoek 2012. In het onderzoek geeft 92% van de ondervraagden aan een voorkeur te hebben voor print, in plaats van tablet. Maar 1 op 25 respondenten leest tijdschriften op iPad en 51% geeft aan niet bereid te zijn om voor deze content te betalen. Vorig jaar deed de Britse Voque uitgebreid onderzoek onder haar lezers. En wat blijkt. 77% bezoekt ook de website van de glossy, 22% gebruikt de app, 39% gebruikt het digitale magazine. En maar liefst 94% van alle lezers wil een papieren tijdschriftmoment met de zo geliefde Voque.

“Magazines remain an inspiring part of consumers’ lives. Where once it were imagined that digital might kill print it has instead heightened the level of engagement the reader has with her magazine of choice”, aldus Stephen Quinn, Publishing Director Vogue.

Conclusie
Je zou uit bovenstaande onderzoeken kunnen concluderen dat de ambitie van uitgevers en de wens van lezers niet helemaal op elkaar aansluiten. Maar dat is te kort door de bocht. In veel van de onderzoeken wordt geen onderscheid gemaakt tussen een magazine app of een magazine blog en worden alle digitale activiteiten van uitgevers over eenzelfde kam geschoren. Dat maakt het moeilijk om te bepalen of het uitgeven van een magazine app nu een goed idee is of niet. Ook zijn er geen gegevens die een onderscheid geven in een app of een native app (web based HTML 5). De ontwikkelingen hierin gaan zo razendsnel dat ze ook nauwelijks zijn bij te houden.

Perspectief
Feit is dat de magazine app markt nieuw is en nog volop in ontwikkeling. En juist in deze pioniersfase is het voor uitgevers vallen en opstaan. Vanuit chaos zullen de beste innovaties voortkomen. Uitgevers moeten zich ook niet blind staren op de verdienmodellen die mobiele content met zich meebrengen. De winst zit ‘m ook in het leerproces en de uitgeefinnovatie, die we met z’n allen aan het vormgeven zijn.
En laten we bovenstaande cijfers ook even in perspectief zetten. Het heeft bij print eeuwen geduurd om te komen van bijbel tot glossy. Het heeft een relatief nieuw medium als internet bijna een generatie gekost om blog als ideale uitgeefvorm te ontdekken. Of het magazine de ideale content voor tablets is, valt nog te bezien.

 

5 replies on “Hebben magazines op iPad een toekomst?”