Het indie abonnement

Independent magazines groeien gestaag in populariteit. Het voordeel van de magazines is de grote artistieke vrijheid waarmee ze gemaakt zijn. Het nadeel is dat ze niet altijd in een vaste frequentie en vaak ook buiten de reguliere kiosken worden gedistribueerd, waardoor ze niet altijd makkelijk verkrijgbaar zijn. Daar is nu een oplossing voor: De Wonderbag. Dat is een abonnement op een mooie selectie ‘indies’. De Wonderbag is het initiatief van Hester van de Belt. Ze werkt als fotograaf in Amsterdam en elk kwartaal selecteert ze verschillende magazines voor haar abonnees.

Update: Helaas is Hester gestopt met haar Wonderbag en is het indie abonnement niet meer verkrijgbaar.

Hoe ben jij in aanraking gekomen met de indies?

‘Ik huurde samen met mijn partner een werkruimte in het centrum van Amsterdam. Naast het gebruik als werkruimte en fotostudio gebruikten we de ruimte als galerie en boekwinkel. We verkochten alleen boeken en tijdschriften die we zelf zouden willen hebben. Al snel kwamen we allerlei kleine uitgeverijen en kunstzinnige initiatieven tegen op onze zoektocht naar nieuwe titels. Ik vond een erg mooi tijdschrift No Thought uit Boston met erg donkere rapportagefotografie, bij elkaar gebracht in een briljante curatie. Ik wilde drie exemplaren bestellen voor de winkel. Maar er kwamen zoveel verzendkosten bij dat de verkoopprijs te hoog zou worden (het tijdschrift kostte $8 en daar kwam nog $30 bovenop).
Het zou pas rendabel worden als we er rond de vijftig zouden aanschaffen. Maar in ons onooglijke steegje in Amsterdam verwachtten we niet zoveel te verkopen. Hier ontstond het idee voor de Wonderbag. Wat nou als we abonnees hadden die zelf geen zin of tijd hadden om de magazines te zoeken maar zich graag lieten verrassen met een abonnement. En nu delen alle abonnees de kosten voor transport waardoor het importeren van de magazines rendabel wordt. Bij elke editie stop ik ook een kunstenaarszine in de bag. Meerdere keren hebben we bijna de hele oplage opgekocht of werden ze speciaal voor ons gemaakt.’

Waarom zijn indies voor jou zo bijzonder?

‘Het aantrekkelijke aan independent magazines is dat ze zonder uitzondering met passie en liefde gemaakt worden. Ik heb vele makers inmiddels gesproken en ik geloof dat ik nog niemand ben tegengekomen die er voor het financiële gewin inzit. Alle makers hebben gemeen dat ze een noodzaak voelen een magazine te maken met hun eigen fascinatie. Doordat de magazines onafhankelijk gemaakt worden, zit er ook geen uitgever op die kijkt of het commercieel wel een goed idee is of dat de content goed aansluit bij het portfolio aan adverteerders. Dat maakt de content ruw en erg interessant. Eigenlijk zijn het allemaal kindjes van de makers en het is heerlijk om met mensen te werken die zoveel liefde in hun magazines gieten.’

Waar vind je ze?

‘De magazines zoeken en vinden is een bereklus! Atheneum Nieuwscentrum heeft een fijne selectie van de wat grotere bladen en is daarmee een van de weinige fysieke winkels waar je terecht kan. Ik probeer titels te vinden die niet of nauwelijks in Nederland te koop zijn. Mijn grootste bron is social media. Goede informatie over independent magazines vind je bij Behance, Stack, Magpile en Facing Pages. Als ik een magazine heb gevonden, neem ik altijd persoonlijk contact op met de makers.’

Wat zijn je lievelingstitels?

‘Lastig. Dat zijn er erg veel! Een van de mooiste vind ik Tiny Pencil, een Brits blad met een ode aan het grafiet potlood. Een illustratrice verzamelt werk van collega’s en maakt een prachtig gedrukt magazine rond een bepaald thema. En Four&Sons, een combinatie van design, lifestyle en honden met geweldige fotografie. Het surrealisme van de Toilet Paper dat bestaat uit alleen conceptuele fotografie.’

Schermafbeelding 2015-09-24 om 10.34.18

Hoe werkt jouw abonnement?

‘Elk kwartaal verzorg ik de Wonderbag in drie verschillen de formaten met drie, zes of negen magazines. Drie weken voordat de bag wordt bezorgd, stuur ik mijn abonnees een factuur. De magazines worden besteld, komen binnen en worden in de verschillende zakken verstuurd of binnen Amsterdam langsgefietst bij de abonnees. De focus van de magazines liggen op fotografie, illustratie, kunst en design.’

Gaat het goed?

‘We hebben nu 35 abonnees en dat aantal groeit gestaag. Het lijkt me zo leuk om magazines en zines te kunnen realiseren die anders niet gemaakt kunnen worden. We zouden dan samen met een kunstenaar een zine kunnen initiëren doordat we al gegarandeerd een aantal afnemers hebben. Zo is het financiële risico lager voor de kunstenaar.’

Meer weten over een abonnement? Ga naar de site van Wonderbread

wonderbread_spreads

0 replies on “Het indie abonnement”