Hoe kun je als mediamaker starten met AI?

10 beste AI tools voor mediamakers

Automatisch beelden zoeken in je eigen archief, podcasts monteren alsof je een tekst wijzigt in Word of koppen bedenken voor je artikel. Het zijn maar een paar onderdelen van ons werk waar vooruitstrevende redacteuren, journalisten en bladenmakers nu al kunstmatige intelligentie (AI) voor inzetten. Je hebt er anno 2022 geen wiskundeknobbel meer voor nodig, geen programmeerkennis en ook geen liefde voor statistiek.

Door Laurens Vreekamp

‘Hoe kun je op de redactie nu het beste beginnen met AI?’ Het is een vraag die Marlies van der Wees en ik steeds vaker kregen. Daarom schreven wij het boek The Art of AI – een praktische introductie in machine learning voor mediamakers. Dat AI verrassend, snel en creatief kan zijn, kun je vandaag nog zelf ervaren. Speciaal voor Bladendokter stelden wij de volgende tien tips samen om je als mediamaker, journalist of redacteur op weg te helpen.

Copy.ai: voor tijdens een brainstorm

Met software van Copy.ai zit er een brainstormpartner in je laptop. De tool bevat een namengenerator en een optie waarmee je producten bedenkt op basis van jouw ingevoerde tekst. Je kunt zelfs op een virale-ideeën-creatie-knop drukken. Deze tool is ideaal voor iedereen met writer’s block.

Pinpoint: voor het doen van research

De tool Pinpoint van Google wordt door journalisten gebruikt om stapels bestanden snel te doorzoeken op namen van mensen, bedrijven of personen. Het maakt Pinpoint niet uit of je Word-documenten, onderzoeksrapporten, Excel-files, mails en interviews (geschreven, in audio of video) invoert; je gooit alles in een projectmap en Google’s AI gaat voor je aan het werk. De software schrijft gesproken teksten automatisch voor je uit, zodat je tv-programma’s en podcasts die je in Pinpoint uploadt, direct kunt doorzoeken. Je kunt zelfs handgeschreven teksten in foto’s en illustraties terugvinden.

Khorma: voor het bepalen van kleurstellingen

Khroma – ‘The AI color tool for designers’ – is een webapp waarmee je vijftig kleuren selecteert die je aanspreken. Of die aansluiten bij de huisstijl van jouw mediamerk. Met behulp van machine learning (een subcategorie van AI) herkent de tool de kleuren die je mooi of passend vindt en koppelt ze op intelligente wijze aan elkaar. Khroma biedt een snelle en verfrissende manier om gepersonaliseerde kleurencombinaties te ontdekken, op te zoeken en te bewaren. Naast beelden (kleuren, kleurvlakken en verlopen) genereert Khroma ook conceptuele namen voor je kleuren.

Snowpixel: voor het visualiseren van ideeën

Zoek je een illustratie? Snowpixel is tool die automatisch een serie illustraties genereert op basis van een ingevoerde zoekopdracht. De illustraties die je in dit artikel ziet zijn gemaakt met de opdracht: A Magazine goes into the doctor’s office (Komt een blad bij de dokter). De titel van de podcast van Bladendokter (waar de 50ste aflevering gaat over AI).

Descript: voor het bewerken van audio

Wie weleens beeld of geluid monteert waarin mensen aan het woord zijn, weet hoe tijdrovend dat kan zijn. Met Descript laad je je video- en audiobestanden in om er vervolgens als een Wordbestand of Google Doc in te editen. Het programma herkent verschillende sprekers en helpt je automatisch ‘ehhh’s’, stiltes en ‘non-woorden’ (zoals like, you know) te verwijderen.

Reverse Image Search: voor factchecking

Heb je wel eens ‘omgekeerd zoeken’ gebruikt bij Google? Door een foto in te voeren (in plaats van een getypte zoekopdracht), ontdek je of het beeld al eerder is gebruikt en waar. Op die manier kun je zien of foto’s uit hun context worden gebruikt, zoals vaak gebeurt bij fake news. Extra tip: Met Google’s Image Search kun je ook op kleur zoeken. Handig als je bijvoorbeeld een foto van een strand nodig hebt met vooral gele tinten of juist rode.

LanguageTool: voor hulp bij eindredactie

LanguageTool is een gratis grammatica-, stijl- en spellingchecker. In 31 talen, waaronder het Nederlands, bekijkt de op AI gebaseerde technologie de stijl en toon van teksten en geeft direct op de inhoud afgestemde suggesties.

Headlime: voor betere koppen

​​Ben je klaar met je artikel en het bewerken van je beeld, dan wordt het tijd om je campagne-materiaal gereed te maken. Als het om teksten gaat, helpt Headlime je op weg. De toepassing is ontwikkeld door de Nederlander Danny Postma die al vroeg toestemming kreeg van het AI-bedrijf OpenAI om met hun geavanceerde taalmodel (voor de puristen: GPT-3) te experimenteren. De tekstgenerator van Postma kan daardoor goed overweg met het Nederlands. Je kunt kiezen om teksten te creëren met een academische, professionele, kinderlijke of vriendelijke toon. Verder kun je de mate van creativiteit instellen waarmee je de generator (onvoorspelbare) vrijheid geeft. In de gratis proefversie kun je experimenteren met allerlei formats, waaronder blogs, landing pages, artikelkoppen en Google Ad-teksten.

Pixelhunter: for the Gram… en andere socials

Je herkent het volgende misschien wel: je moet al je beelden (foto’s of andere creatieve uitingen) geschikt maken voor al die verschillende afmetingen die ieder social mediaplatform afzonderlijk hanteert. Voor dit soort tijdrovende en saaie taken gebruik je straks de slimme software van Pixelhunter, het best te omschrijven als een gratis automatische beeldaanpasser voor sociale content. Naast de juiste afmetingen en verhoudingen van beeld voor Twitter, Instagram, Facebook, YouTube en TikTok, krijg je dankzij deze AI-toepassing (die gezichten en objecten herkent) geen half afgesneden personen meer – ongeacht of het origineel vierkant of rechthoekig is.

Audiograms: om social audio en video te produceren

Video maakt social media posts zes keer boeiender. Dat zegt Descript over hun mogelijkheid om ‘audiogrammen’ te maken van je montages. Door middel van zo’n audiogram zet je hoogtepunten uit je podcast om in korte video’s die al geoptimaliseerd zijn voor de socials.

Zie AI als creatieve compagnon

Nog een vraag die Laurens Vreekamp en Marlies van der Wees vaak krijgen: zal AI het werk van mediamakers of redacteuren overnemen? Het antwoord is nee. Zoals je hebt kunnen lezen en zien is er voor elke fase van het creatieve proces wel een AI-powered tool die iets toevoegt. De ene helpt je op weg, de ander neemt je werk uit handen. Hoe je AI ook toepast, zie het als een nieuwe samenwerking. Besef daarbij aan de ene kant waar computers goed in zijn: snelheid, schaal en repeterende handelingen foutloos blijven uitvoeren. Zorg aan de andere kant van de samenwerking dat jij investeert in de meest wezenlijke, menselijke aspecten van je werk: empathisch vermogen, gevoel voor context (details, sensitiviteiten, bedrijfscultuur, politieke werkelijkheid) en het kunnen stellen van de waarom-vraag. Kijk wat je kunt verbeteren aan je eigen werk. Hoe je beargumenteert waarom die illustratie en kop echt passen bij het onderwerp, bij deze tijd en bij de beoogde doelgroep. Richt je nog meer op het benutten van de inzichten uit je doelgroeponderzoek voor je creatieve proces. Dan heb je naast tijdwinst, blije collega’s en een tevreden chef ook meer tijd hebt voor het verstevigen van de relatie met je lezer, luisteraar of kijker.

Probeer deze (en andere) vragen zo menselijk mogelijk te beantwoorden en je zult klaar zijn voor AI. Beter zijn zelfs. Wil je meer weten over de kansen en mogelijkheden van AI voor mediamakers? Wil je lezen over het werk van 14 creatieve AI-pioniers in de media, zoals Janne Spijkervet, Nadia Piet (Head of creative technology, Dept) en Vincent Koops (RTL Nederland)? Lees dan het boek The Art of AI – een praktische introductie in Machine learning voor mediamakers (bevat verder ook uitleg van ruim 70 AI-tools) dat uitkomt op 25 mei. Voor meer informatie, kijk op www.artofai.nl

0 replies on “Hoe kun je als mediamaker starten met AI?”