Jongeren gebruiken geen nieuwsapps

The Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ) heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van nieuwsapps onder jongeren en hoe ze nieuws consumeren. Dit heeft gevolgen voor de mediabedrijven van de nieuwsapps.  Onder de respondenten uit generatie Y (millennials) en generatie Z (degene jonger dan 23) blijken toch nog aardig wat verschillen te bestaan. Het onderzoek komt met verschillende soorten nieuwsconsumenten en nieuwsmomenten.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste jongeren een voorkeur hebben ontwikkeld voor snelle nieuwsflitsen die bestaan uit een combinatie van wereldnieuws en informatie over persoonlijke interessegebieden. “Ze willen een combinatie van nieuws dat relevant is voor hun levens en ze willen datgene weten wat iedereen moet weten”, zegt Nic Newman, senior onderzoek partner van RISJ. Jongeren zien nieuws in een bredere context:

  • Wat nuttig is om te weten
  • Wat interessant is om te weten
  • Wat leuk is om te weten

Over het algemeen is de nieuwsbehoefte onder jongeren hetzelfde, maar de manieren waarop zij deze behoefte vervullen, verschillen nogal van elkaar.

Vier soorten nieuwsmomenten

Er zijn verschillende nieuwsgelegenheden geobserveerd tijdens de studie. De kern-nieuwsmomenten volgen een patroon van directe nieuwconsumptie, naar indirecte nieuwsconsumptie. De momenten worden in het rapport als volgt omschreven:

  • Het toegewijde nieuwsmoment: Dit moment gaat over het toegewijd besteden van tijd aan nieuws.
  • Het geüpdatet nieuwsmoment: Dit moment gaat over het verkrijgen van de belangrijkste nieuws updates op een efficiënte manier.
  • Het tijd-opvullende nieuwsmoment: Dit moment gaat niet per sé over het nieuws, men wil iets doen om zich te amuseren, vaak terwijl ze iets anders aan het doen zijn in de echte wereld.
  • Het onderbrekende nieuwsmoment: Een notificatie of een bericht over nieuws die de werkzaamheden waar die persoon mee bezig is, onderbreekt.

Het is de precieze dynamiek tussen deze verschillende routines en de omgevingsfactoren van de gebruikers waar uitgevers mee aan het worstelen zijn. De verschillende nieuwsmomenten worden door alle jongeren gebruikt, maar er zijn nuances. Uit de studie blijkt dat onder jongeren het tijd-opvullende nieuwsmoment het belangrijkste moment is waarop nieuws wordt geconsumeerd. Het onderzoek onderscheid naast nieuwsmomenten, dus ook typen nieuwsconsumenten.

Vier nieuwsconsumenten

Het team van Newman heeft diepte interviews afgenomen met 20 jongeren, om te zien hoe zij hun nieuwsbehoeften vervullen. Uit deze interviews komt naar voren dat er onder jongeren vier verschillende soorten nieuwsconsumenten te onderscheiden zijn:

  • Old-school nieuwsconsument: Deze gebruikers doen er moeite voor om op zijn minst een paar van de traditionele nieuwsmerken waar ze mee opgroeiden, te consumeren.
  • Toegewijde nieuwsfan: Deze gebruikers hebben bijna altijd een toegewijde app die ze regelmatig gebruiken, ze hebben hun eigen nieuws-routine.
  • Proactieve nieuwsliefhebber: Mensen die toegewijd zijn aan nieuws consumptie, maar niet aan een bepaald nieuwsmerk. Ze wijden hun tijd aan nieuws, maar dit is vaak nieuws dat ze hebben gevonden tijdens het constant scrollen door hun tijdlijn.
  • Passieve nieuwsconsument: Mensen in deze groep blijven geïnformeerd door het passief volgen van zowel online als offline nieuws, maar hechten weinig tot geen tijd aan het actief betrokken raken bij het nieuws en hebben geen eigen nieuwsmerk.

Makkelijker en toegankelijker

Naar aanleiding van dit rapport geeft het RISJ advies aan uitgevers.

  • Er zit een grotere kans voor uitgevers in de engagement met Old-school Nieuwsconsumenten en Toegewijde Nieuwsfans dan in de overige twee groepen. Vooral de Proactieve Nieuwsliefhebber en de Passieve Nieuwsconsument kan het weinig schelen wie de afzender is van het nieuws.
  • Omdat er zo veel verschillende momenten bestaan in de consumptie van nieuws is er voor uitgevers geen pasklare oplossing in het aanboren van een nieuwe, jongere doelgroep.
  • Uitgevers zullen meer de ervaringen van Facebook en Netflix na moeten te bootsen. De consumptie van nieuws moet net zo makkelijk en toegankelijk aanvoelen als bij deze twee platformen.
  • Nieuwsmerken moeten worden aangemoedigd om verhalen te vertellen op manieren die aan de verwachtingen van jonge mensen voldoen en inspelen op de momenten wanneer jongeren openstaan voor nieuwsconsumptie.
  • Nieuwsmedia moeten begrijpen dat jongeren afhaken bij een eindeloze stroom aan negatief nieuws. Ze willen afwisseling in perspectief en ook lezen hoe nieuwsverhalen positieve verandering op gang brengen.
  • Ook zijn jongeren geïnteresseerd in human interest verhalen en berichten die een specifieke ‘point of view’ bevatten. Vooral onderwerpen als rechtvaardigheid, diversiteit en inclusiviteit scoren goed bij een jongere doelgroep.

Meest populaire apps

Dat het tijd-opvullende nieuwsmoment het belangrijkste nieuwsmoment onder jongeren is, is ook terug te vinden in de meest populaire apps. Op de telefoons van de 20 respondenten, was Instagram de meest voorkomende en gebruikte app. Nieuwsapps worden daarentegen veel minder gebruikt. Geen enkele nieuwsapp viel binnen de 25 door de respondenten meest gebruikte apps. Dit laat wel zien dat jongeren vooral hun nieuws consumeren via de platforms van derden (zoals Facebook, Instagram en Google) en niet in een directe relatie met de kanalen van nieuwsmerken.Nieuwsapps jongeren

Nieuwsgierig naar het hele onderzoek? Lees het hele rapport.