Krijg meer grip op je crossmediale werkproces

Iedere redactie zou het moeten hebben, maar velen weten niet hoe je zoiets voor elkaar krijgt: werken met één team aan alle kanalen. Een crossmediale workflow, met een bijpassende crossmediaal contentkalender, voorzien van heldere productie-, publicatie- en distributieschema’s.

Veel redacties zijn in de afgelopen jaren gegroeid en hebben met de komst van nieuwe kanalen, ook nieuwe teams samengesteld. Het resultaat is dat er bij veel mediamerken naast een print redactie ook een redactie actief is voor online en social media. Herkenbaar? Dat zijn in het slechtste geval dus drie onafhankelijke teams met dito strategieën en werkprocessen. Het decentraal inrichten van deze redacties is niet efficiënt en staat een goede crossmediale werkwijze in de weg.

Crossmediale contentkalender

Je zou bij zulke redacties snel nieuwe werkprocessen moeten introduceren. We schreven eerder al over de samenstelling van de ideale crossmediale redactie en de aanpassingen die nodig zijn om van een plank naar een crossmediale contentkalender te gaan.

Neem nooit het kanaal als uitgangspunt

De basisgedachte in een crossmediale workflow is om bij het redactionele proces niet uit te gaan van het eindproduct (een artikel, blogpost of Instagram Story) maar om het verhaal centraal te stellen. Aan de aard van de content kun je als redactie kijken op welk kanaal het verhaal het beste tot uiting kan komen. Daarin is de kanaalkeuze dus altijd de laatste. Door te werken aan goede crossmediale formats kun je zo’n proces standaardiseren en ontstaat er (met alle formats bij elkaar) een crossmediale contentkalender.

Crossmediale formats ontwikkelen

Voor het ontwikkelen van crossmediale formats is het denken in good old rubrieken helemaal niet zo gek. Alleen denk je niet vanuit het eindproduct, maar vanuit het verhaal. Verzin verschillende manieren waarop je dit verhaal kunt vertellen, en kies daar ook de juiste kanalen bij. Niet alleen om het verhaal te brengen, maar ook om traffic naar een online bron te genereren. Dat doe je door content te atomiseren (het publiceren in verschillende atomen of delen).

Nieuwe training: Content Playbook

De nieuwe training Content Playbook geeft deelnemers meer grip op hun crossmediale werkprocessen. De training komt voort uit de inhoud van het nieuwe gelijknamige boek ‘Content Playbook’. In de training komt alles aan bod wat nodig is voor een crossmediaal werkproces met verschillende aspecten van de moderne uitgeefpraktijk. Van de organisatie van een crossmediale redactie en werkflow, tot het maken van een crossmediale publicatie- en distributieschema’s en kalenders.

Inhoud van de training

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Ontwikkelingen in het medialandschap
  • Wat is de levenscyclus van online content?
  • Welke rollen kies je voor een efficiënte workflow?
  • Welke soorten content zijn er?
  • Hoe maak je content aantrekkelijk?
  • Hoe werkt content atomisatie?
  • Hoe maak je vaste productie- en distributieschema’s?
  • Overzicht van tools voor contentplanning en content kalenders
  • Inzicht in tools voor virtueel samenwerken

Voor wie is de training?

De training ‘Content Playbook’ is speciaal ontwikkeld voor print redacties die meer online willen gaan werken, online redacties die een efficientieslag willen bereiken in hun werkproces en organisaties die steeds meer content inzetten voor marketing doeleinden.

Praktische informatie

De training vindt plaats op 29 oktober 2019 en 14 mei 2020 in Amsterdam en duurt een hele dag. Meer informatie en aanmelden kan op de trainingspagina →