Langzame overstap van papier naar tablet

Consumenten stappen in grote getale over van krant naar tablet en lezen nieuws ook op hun smartphone. Maar de transitie van print naar tablet gebeurt bij magazines aanzienlijk langzamer.

Deloitte publiceerde onlangs de Consumer Media Survey onder Britse respondenten en hun mediagedrag. Uit de cijfers blijkt dat vooral krantenlezers de transitie van print naar tablet maken. In 2011 verkoos nog 75% een papieren exemplaar, in 2012 is dat nog maar 39% in de leeftijdsgroep 14 tot 17 jaar. In de leeftijdscategorie van 18 tot 25 jaar ligt de voorkeur voor print op 50%. Hoe ouder de lezer wordt, hoe groter de printvoorkeur tot een 65% bij 55+’ers. Het nieuws wordt volgens Deloitte vooral online gelezen. Toch blijkt dat de doelgroep maar moeilijk afscheid neemt van bepaalde ‘rituele leesmomenten’, zoals de sunday paper.

Schermafbeelding 2013-05-16 om 15.56.33

Magazines
In tegenstelling tot kranten geschiedt de digitale transitie bij magazines langzamer. 75 % van magazinelezers verkiest een papieren editie. Dat is 13% lager dan in 2011. Het lezen van magazinecontent online is in populariteit verdubbeld: van 7% in 2011 naar 17% in 2012.
Deloitte heeft ook onderzocht dat lezers van vrouwenbladen langzamer overstappen op online versies in tegenstelling tot bijvoorbeeld bladen over techniek. Opvallend is wel de hoge overstap van culinaire content. Een tablet op het aanrecht is inmiddels een bekend verschijnsel in de Britse keuken.

Schermafbeelding 2013-05-16 om 15.56.50

Beyonce_British-Vogue-CoverVogue lezers willen papier
De Britse uitgever van Vogue liet in 2011 een onderzoek doen onder lezeressen naar de interesse in digitale extensies. 77% van alle lezeressen bezocht maandelijks de website, 22% gebruikte de app, 39% las het digitale magazine en maar liefst 94% van de lezers verkiest een leesmoment met het papieren magazine. 82% van de ondervraagde Vogue lezers gelooft dat digitale extensies nooit de plek in zullen nemen van print.
Stephen Quinn, Publishing Director van de Britse Vogue, reageerde als volgt op dit onderzoek: “Magazines blijven een inspirerende rol spelen bij de consument. Ooit dachten we dat digitaal print om zeep zou helpen, maar inmiddels weten we dat online extensies de mate van verbinding tussen lezers en hun blad verhogen.”

In Nederland
In Nederland liggen de cijfers iets anders. Nancy Detrixhe, research manager van Magazines.nl publiceerde onlangs het rapport: Print & tablets, a healthy future together. Uit haar cijfers blijkt dat het lezen van tijdschriften op digitale platformen stijgt, maar nog laag is te noemen. 10% van consumenten leest magazinecontent op computers, 3% op tablets en 3% op smartphones.
Uit haar onderzoek blijkt dat de totale consumptie van magazines stijgt. Sinds magazines in elektronische vorm beschikbaar zijn, is slechts 10% minder gaan lezen. 44% van lezers is eenzelfde hoeveelheid magazinecontent gaan lezen en 46% is juist meer gaan lezen, bijvoorbeeld door online ook oude edities te bekijken. 68% van tablet bezitters is andere uitgaven in digitale vorm gaan lezen. Bovendien lezen tabletgebruikers bovengemiddeld veel gedrukte media, stelt ze.

wsjmag11wintour-testinoConclusie
De discussie over het einde van print media is irreëel. Al sinds de uitvinding van de fonograaf, eind 19-de eeuw, kondigt men het einde van print aan. Feit is wel dat de concurrentie voor bladen enorm is toegenomen. Mediaconsumenten hebben meer keuzes en minder tijd. En dat zie je aan dalende oplages over de gehele linie. Maar je moet je niet blind staren op alleen de daling. Succesvolle bladen kennen groei en dat bewijst dat print nog springlevend is.

Crossmediale uitdaging
Wat bovenstaande onderzoeken laten zien is dat consumenten niet zozeer hun band met de mediamerken van hun keuze laten varen, maar kiezen voor een andere manier van lezen. Dus naast het blad, ook de blog, de app of de social media van hun merk. Het contact wordt breder. Niet eens in de maand in kiosk of brievenbus, maar vaker. En bovendien via het kanaal van eigen keuze. Dat zijn de logische consequenties van deze crossmediale tijd en dit gegeven vormt niet zozeer een bedreiging, maar eerder een uitdaging voor bestaande magazines.

SONY DSCPapier emancipeert
En dan blijkt maar weer dat print te midden deze online en mobiele concurrentie z’n meerwaarde kan bewijzen. Papier emancipeert. Mgazines worden steeds mooier en leggen meer nadruk op dat wat een beeldscherm niet kan: typografie, grafische vormgeving, illustraties, fotografie. Een goed gemaakt magazine is een cadeau voor jezelf. En dat gevoel gaat verder dan de content alleen. Je gunt jezelf ook de ‘me-time’ om het te lezen.
Een mooi gemaakt magazine biedt een perfect offline moment voor de consument. En in deze drukke tijden is dat juist steeds belangrijker aan het worden. Het ochtendritueel met krant en koffie. Met een blad in bad. Met een stapel magazines en een goed boek op vakantie. Het zijn rituelen. Dat is de toekomst van printmedia.

Cijfers: In 1 op de 3 huishoudens is een tablet aanwezig. Meer dan 90% van alle Nederlanders is dagelijks 3 uur online.