Libelle gaat digitaal

Libelle lanceert nieuwe site, app en digitaal magazine

Libelle lanceert vandaag een nieuwe app, een vernieuwde site en een digitaal magazine. Het doel is om een brug te slaan tussen het weekblad en de manier waarop de meeste vrouwen tegenwoordig lezen: met een mobiel of iPad in de hand.

In de nieuwe app komen de artikelen en rubrieken uit het magazine terug, aangevuld met video’s, podcasts en exclusieve digitale content. DPG Media, de uitgever van Libelle, heeft veel energie gestopt in de nieuwe app en site. Vooral met het doel om het ‘magazine-gevoel’ ook via een scherm over te brengen. Daarvoor is technologie gebruikt die de uitgever ook inzet bij het digitaliseren van de kranten. Artikelen worden opnieuw vormgegeven en digitaal ontsloten voor website en app om een goede gebruikerservaring te realiseren voor zoveel mogelijk verschillende apparaten.

Overigens is dat in de app goed gelukt. Typische magazine spreads uit Libelle, zoals modeshoots en wooninspiratie, zijn prima via de app op mobiel te bekijken. Onder de gestylde beelden staan uitvoerige foto-onderschriften met shopping-informatie. Van sommige foto’s zijn collages gemaakt. Je ziet verschillende lettertypes, teksten zijn prettig leesbaar en voorzien typische magazine elementen, zoals lijnen en kaders.

Hoe de app, nieuwe site en het digitaal magazine tot stand zijn gekomen en welke keuzes daarbij zijn gemaakt, vragen we aan Barbara Schneemann, adjunct hoofdredacteur Libelle online.

Hoe lang zijn jullie bezig geweest met de ontwikkeling van de digitale Libelle?

“We zijn een jaar bezig geweest met het bouwen van de site. Vorige zomer hebben we gebrainstormd over de vraag hoe de ideale digitale Libelle er uitziet? De belangrijkste vraag was: hoe kunnen we het hele magazine vertalen naar een digitale omgeving, zodat je het weekblad Libelle óók online kunt lezen? Een magazine is iets anders dan een krant. Er is meer beeld, kaders, lijstjes, fotocaroussels. Het is een veel gelaagder beleving dan het plaatje-praatje-principe bij kranten en blogs. Hoe zorg je dat je die beleving, die rust en esthetiek digitaal vertaalt?”

Er komt dus meer kijken bij de nieuwe Libelle site dan een simpele wordpress-update. Wat maakte dit project zo complex?


“Wat het complex maakt is dat we -net als Volkskrant, Trouw en Het Parool- drie verschijningsvormen hebben: de gratis website zoals we die altijd al hadden, de betaalde editie, waarin het weekblad dus online staat en de app die je op je telefoon en tablet kunt downloaden. We moesten dus verschillende omgevingen bouwen, voor verschillende devices. Daar zijn behoorlijk veel DPG teams mee bezig geweest.
We moesten bijvoorbeeld meer dan 62 duizend artikelen, 100 duizend afbeeldingen en 10 duizend video’s migreren naar de nieuwe omgeving en daar moest een SEO team meekijken. Om maar wat te noemen.”

Jullie zijn in 2019 gestart met een paywall. Wat voor een soort content staat daarachter?

“We experimenteren al twee jaar met Libelle Premium en hebben daar veel van geleerd. We weten dus voor welke content onze lezers bereid zijn in te loggen en te betalen. Die content staat nu natuurlijk ook op Libelle.nl in het digitale magazine, achter de betaalmuur. Dat zijn vooral aangrijpende persoonlijke verhalen, een aantal succesvolle vervolgseries. Het iconische dagboek van Anne-Wil uit het blad bijvoorbeeld, heeft een online vervolg in de vorm van het dagboek van Manon, haar dochter, en Willeke, haar kleindochter. Het is een hele klus om die drie, die door drie verschillende vrouwen worden geschreven, op elkaar af te stemmen.”

“Libelle is niet meer alleen maar het blad van je moeder. Ik ben apetrots op wat we nu op de markt brengen”.

Jullie online magazine is veel meer dan een bladerbare PDF? Gaat dat goed, magazine content op een scherm?

“Ja, dat is supergoed gelukt. De online editie is vooral op tablet ongelooflijk mooi geworden. Alles wat je bij een magazine verwacht zit er in: prachtig beeld, kaders, shoppings, video en bewegend beeld. Het heeft daardoor echt de look en feel van de printversie van Libelle. Het is dynamisch en heel erg makkelijk te navigeren. Wij vonden het zelf heel belangrijk dat content dagelijks wordt aangevuld, zodat je bij het digitale abonnement van Libelle echt meer waar voor je geld krijgt. Dat doen we natuurlijk ook voor de terugkerende bezoeker van de site. Er is dagelijks wat nieuws te halen op Libelle.nl. We maken extra content voor de digitale editie, zoals bijvoorbeeld video’s bij de recepten van Yvette van Boven, waarin Yvette extra kooktips en grappige weetjes en informatie geeft.”

Heeft dat nog consequenties gehad voor de redactie? Die met het digitaliseren van content veel crossmedialer moet werken?


“Ja, onze redactie wordt steeds meer hybride. Onze eigen art director, Cilla Tibbe, heeft de digitale editie nu gemaakt, met twee vormgevers uit haar team. Vrouwen die zichzelf dus inderdaad gedigitaliseerd hebben. Ontzettend knap. De vormgevers van het blad bedenken al een beetje hoe beelden online terug kunnen komen. De eindredacteuren van het blad bedenken alvast online koppen als ze die voor het blad bedenken. In die zin werken we toe naar een crossmediale werkwijze.”

Richten jullie je met deze premium content vooral op bestaande abonnees van Libelle (die je dus online iets extra’s geeft) of vooral op nieuwe online only abonnees?


“Het is beide. We willen de huidige abonnees laten wennen aan online èn iets extra’s bieden, maar we richten ons óók op een nieuwe doelgroep. Libelle is een hele mooie aanvulling op het leesgedrag van vrouwen die vaker digitaal lezen.
Dat geldt voor onze doelgroep van 50+’ers, maar ook onder jongere vrouwen, is online lezen steeds normaler. Ze hebben hun telefoon of tablet meestal toch binnen handbereik en dan is de dynamiek van online lezen juist aantrekkelijker. Veel 50+’ers lezen juist al hun nieuws op tablet. Mijn eigen moeder van 75 zit er mee aan het ontbijt en leest er haar ochtendkrant op en nu kan ze haar favoriete magazine daar ook lezen.”

Kun je iets vertellen over de digitale strategie voor het merk Libelle?

“Een paar jaar geleden was een zo groot mogelijk bereik de doelstelling, nu ligt dat anders. Onze doelstellingen liggen heel scherp op engagement: we willen loyale fans, terugkerende bezoekers, meer inlogs en uiteindelijk dus betalende bezoekers. Dat maken we waar met onze journalistieke kwaliteit: echte verhalen, altijd dichtbij en persoonlijk, mooie fotografie en reportages. Met onderwerpen die het hart van de doelgroep raken.”

“Over 10 jaar is Libelle nog steeds het grootste vrouwenmerk van Nederland, uiteindelijk moeten we het van onze unieke onderscheidende content hebben”.

Je ziet dat een groot mediamerk als Libelle steeds complexer wordt. Er komen steeds meer kanalen bij. Hoe gaan jullie om met de ‘fragmentatie’ van het medialandschap?

“Gelukkig hebben we nog steeds veel loyale fans; zowel in print als online, waar we nu al zo’n vier miljoen vrouwen per maand bereiken. Al onze digitale kanalen leiden uiteindelijk naar de site. Of maken op zijn minst nieuwsgierig naar meer. TikTok bijvoorbeeld lijkt misschien niet Libelle, maar daar zetten we heel selectief toch ook content op. Zo ging onze video ‘Partij Kiezen met Libelle’, waarin Mark Rutte al pingpongend vragen beantwoordt, op TikTok viraal met 822 duizend views. Het is fingerspitzengefühl van de redactie. We zien wat trending is op TikTok, en denken dan: laten we dat dan ook eens uitproberen. Als we daar bijvoorbeeld veel lifehacks zien, vinden we het natuurlijk leuk om onze Libelle-hacks daar in verkorte versie te plaatsen.
‘Kerst met Patries’ deed het op Youtube heel goed. Patricia Paay heeft zelf veel volgers op Youtube, dus vandaar dat we haar video’s op Youtube zetten. We blijven actief kijken naar de social media trends en spelen daarop in.”

Hopen jullie met deze nieuwe online strategie ook jongere vrouwen te binden?

“Ja. Online bereiken we al een veel jonger publiek. We willen juist hen nu ook aan ons binden met een digitaal abonnement.
We horen vaak dat Libelle hun guilty pleasure is. Nou, laat dat guilty voortaan maar weg: Libelle is niet meer alleen maar het blad van je moeder. Ik ben apetrots op wat we nu op de markt brengen. En dan niet alleen de vernieuwde website met al zijn mogelijkheden, maar ook de content. We lanceren onze eerste podcast De Vagina Dialogen bijvoorbeeld, over vaginaschaamte. Leuk, grappig, informatief en herkenbaar.”

Uitgever DPG is ook eigenaar van tijdschrift.nl en Topics, twee digitale kiosken voor respectievelijk tijdschriften en kranten. Welke rol spelen deze platforms in jullie digitale strategie?

“Op Tijdschrift.nl lezen vrouwen de pdf-versie van het blad. Er zijn nog geen concrete plannen om Libelle content te distribueren via Topics.”

Hoe gaat Libelle zich de komende jaren ontwikkelen?

“Het komende half jaar worden er nog extra features toegevoegd aan de site. Er wordt gewoon doorgebouwd. Maar ik ben nu al supertrots op wat er staat; alles wat we toevoegen aan de content uit het blad in de vorm van video, extra interviews en actueler onderwerpen, zoals bijvoorbeeld royalty. Lia van Bekhoven schrijft prachtige stukken over het Engelse koningshuis, Rick Evers en Josine Drogendijk vertellen ons in hun vlogs dingen die we echt nog niet wisten over Maxima. Peter Heerschop heeft ontdekt dat ook hij een Libelle-man is en schrijft daar grappige en ontroerende columns over. We hebben prachtige verhalen uit een hospice, scherpe columns van Wouke van Scherrenburg en José Rozenbroek, maar ook saillante verhalen van Hanneke Mijnster die ons deelgenoot maakt van haar hernieuwde liefdesleven met een vrouw. En een paar keer per week brengen we een levensverhaal van een vrouw die vertelt over wat haar is overkomen.

Uiteindelijk moeten we het van onze unieke onderscheidende content hebben. Over 10 jaar is Libelle nog steeds het grootste vrouwenmerk van Nederland, met de grootste print-oplage, leuke specials, de Libelle Zomerweek en dan is zeker de helft van de abonnees digitaal.”