Libelle, Margriet en Kek Mama starten met voice

Hé Google, praat met Margriet. Of: Oké Google, praat met Libelle. Verschillende DGP Media magazinemerken hebben een voice applicatie ontwikkelt voor Google Home.

De zogenaamde ‘praatpaal’, de voice gestuurde apparaten van Google (zoals Home), of Amazon (zoals Alexa) bieden merken nieuwe wegen om met gebruikers in contact te staan. Bekend zijn de applicaties van nieuwsmerken zoals NOS en Telegraaf, waarbij gebruikers kunnen vragen om de headlines. Ook Albert Heijn heeft een voice app, waarop je een boodschappenlijst kunt dicteren of recepten laten voorlezen. Verschillende bladen beginnen nu met de eerst experimenten voor voice.

Voice applicatie voor tijdschriften

Het zijn vooral de oud-Sanoma bladen die volop experimenteren met voice. De eerste was Donald Duck, die voor gebruikers van dagelijks een mop vertelt. Ook kunnen kinderen deelnemen aan een quiz om hun kennis over Duckstad te testen. Sinds kort hebben KEK Mama, Libelle en Margriet allemaal een applicatie. De functionaliteiten verschillen nogal: van lifehacks, uitdagingen, quotes tot toegang tot podcasts.

Lees ook: de toegevoegde waarde van voice voor media en merken

Humor en herkenbaarheid

KEK Mama kiest voor humor en herkenbaarheid in de gekozen voice strategie. “KEK Mama biedt haar luisteraars iedere dag de Glimlach van de Dag”, zegt hoofdredacteur Helene van Santen. “Dat is een leuke quote, een grappige zin of een ludiek dilemma. Teksten waarvan iedere moeder ongetwijfeld een glimlach op haar gezicht krijgt. Zoals deze: ‘Niemand heeft een grotere to-do-list, dan een peuter die naar bed moet’.” 
Daarnaast kun je op je Google Home of de Google Assistent-app de podcast van KEK Mama beluisteren. In de podcastserie ‘Mama doet ook maar wat’ bespreken redactieleden alles wat met het moederschap te maken heeft. “Over de bedtijden van onze kinderen bijvoorbeeld, of seks na de bevalling. We zijn geen deskundigen, maar hebben wel overal verstand van.”

Elke dag een horoscoop van Margriet

Weekblad Margriet heeft voor de voice applicatie voortgeborduurd op twee populaire formats van het merk. Loesja de Bruin, online manager bij Margriet, vertelt: “Op Margriet.nl zijn de dagelijkse horoscopen en onze handige tips&tricks immens populair. Iedere ochtend ontvangen tienduizenden lezeressen hun horoscoop in hun inbox. De horoscopen op Margriet.nl worden 665.000 keer per maand gelezen en onze tips&tricks 360.000 per maand.” 
Dat zette de redactie aan het denken: “Wat nou als je voor deze snelle ‘snackable content’ niet hoeft te gaan zitten om het te lezen, maar – terwijl je je ontbijtje klaarmaakt – al je daghoroscoop kunt beluisteren? En ook direct de tip van de dag krijgt te horen…”

Kennismaken met voice

De Bruin: “Onze Voice Action is een leuke manier voor de lezer om kennis te maken met voice en het biedt de lezer een zeker gemak. Stel je je notificaties in, dan krijg je iedere dag automatisch op een vast (door jou zelf gekozen) tijdstip je horoscoop, tip of de Margriet Mini Challenge: iedere dag krijgen onze gebruikers een inspirerende uitdaging te horen die de dag nét even leuker maakt.”
De Bruin legt uit dat de redactie van Margriet aan het werk is om de komende maanden de bestaande content op Margriet.nl te optimaliseren voor voice search. “Zo kunnen we ons grote organische bereik behouden, ook wanneer steeds meer Nederlanders via voice gaan zoeken in plaats van met getypte zoekwoorden”, aldus de Bruin.

Libelle geeft advies

Voor Libelle zijn Lifehacks (slimmigheden in huis en leven) al jaren een succesnummer. “Met kleine huishoudelijke trucjes maak je het leven makkelijker”, zegt Barbara Schneemann, redactiemanager van Libelle.nl en Libelle.tv. “We wisten dan ook meteen: dat willen we op VOICE zetten zodra het kan. Met Libelle Lifehacks op Google Home kun je dus handige tips krijgen terwijl je bijvoorbeeld in de keuken staat en iets anders aan het doen bent. 
En dus gingen we met 5 man van de redactie op cursus om alles te leren over chatbots. Want aan de Libelle Assistent kun je echt vragen stellen over de lifehack waar je in zit. Hoe verlopen gesprekken, welke vragen stellen mensen, is deze conversatie logisch? Superleuk om over na te denken. Zo loodsen we de luisteraar dus stap voor stap door de lifehacks heen.”

Behoefte van gebruikers

De redacties van KEK Mama, Margriet en Libelle hebben bij de ontwikkeling van hun voice applicaties goed gekeken naar de behoefte van hun doelgroepen. “De Voice Action van KEK Mama speelt in op de behoeften van onze doelgroep: moeders met kinderen van 0 tot 12 jaar. Wij kozen voor ontspanning en inspiratie. De Glimlach van de Dag zorgt voor het fijne dagelijkse ontspanningsmomentje, terwijl de Podcastserie ‘Mama doet ook maar wat’ vooral herkenbaarheid biedt en de mogelijkheid om te horen hoe andere moeders het doen”, aldus Van Santen.
Libelle koos juist voor de praktische insteek: “Libelle is altijd echt en dichtbij en daar past dit soort huishoudelijk klein geluk naadloos bij. Dàt wilden we vertalen naar voice”, zegt Schneemann.

Nieuwe kanalen aanboren

De hoeveelheid huishoudens met een Google Home groeit wereldwijd, en ook in Nederland. Sinds eind 2018 is het apparaat ook in de Nederlandse taal aan te spreken. En dat biedt kansen voor mediamerken.
“KEK Mama is als crossmediaal merk voortdurend in beweging en wil zichtbaar zijn op de kanalen waarop onze doelgroep actief is. Aangezien het gebruik van de Google Home én Google Assistent in opkomst is in Nederland, wilden we hierop inspelen door een voice-ervaring te creëren voor de KEK Mama-doelgroep”, aldus Van Santen.
De Bruin vult aan: “Bij Margriet vinden we het heel belangrijk om de nieuwste ontwikkelingen bij te houden, we wilden ons vroegtijdig verdiepen in wat voice voor ons merk gaat betekenen en hoe het onze digitale kanalen gaat beïnvloeden. Het is ook interessant om ervoor te zorgen dat we ook via voice search organisch even goed, of misschien zelfs beter, gevonden worden door onze gebruikers.”
Ze vervolgt: “Eén van de bijkomende redenen om de voice action te bouwen was om onze merknaam te claimen in het voice landschap. Daarnaast is de action een heel waardevolle manier geweest om te ontdekken hoe voice nu eigenlijk precies ‘werkt’. Hoe zoeken mensen als ze een zoekopdracht uitspreken in plaats van typen? Waar we vaak niet bij stilstaan is dat mensen één zin op heel veel verschillende manieren kunnen uitspreken. Met al die verschillende scenario’s moet je rekening houden bij het bouwen van een voice action.”