Libelle viert 85 jaar met een remake van het eerste nummer

Libelle viert haar 85-jarige bestaan. Naast het jubileumnummer krijgen lezeressen ook een remake van de allereerste Libelle uit 1934. De inhoud van toen is vertaald naar de huidige tijdsgeest. De jubileumeditie en de remake van de Libelle uit 1934 liggen vanaf donderdag 11 april in de winkels.

3 generaties vrouwen

De jubileum-editie van Libelle staat helemaal in het teken van de Grote Jubileum Enquête. Dit onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met de vereniging Vrouwen van nu en stelt de levens van drie generaties vrouwen centraal. Er deden 5550 vrouwen mee, in de leeftijd tussen de 19 en 91 jaar. Uit de enquête blijkt dat:

  • 45% van de vrouwen voelt zich jonger dan ze zijn, gemiddeld maar liefst 10 jaar
  • Slechts 37% van de vrouwen van rond de 70 jaar zou haar leven op dezelfde manier inrichten als ze het opnieuw mocht doen
  • 13% van de vrouwen geeft haar seksleven een onvoldoende en 77% van alle vrouwen ‘maakt’ wel eens zin
  • Ruim 25% van de vrouwen is ronduit ontevreden over haar lichaam. Dat geldt voor maar 14% van de 70-jarigen
  • 46% zegt dat het leven van hun dochters met kleine kinderen nu zwaarder is dan hun eigen leven in de periode dat de kinderen klein waren

De jubileum editie

De cover van deze speciale editie van Libelle werd vandaag onthuld tijdens het Libelle Nieuwscafé in Den Haag en het eerste nummer werd overhandigd aan minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De remake

Bij het jubileum nummer komt een speciale editie. Het is de remake van de allereerste editie uit 1934. Hoofdredacteur Hilmar Mulder schrijft in haar voorwoord: De allereerste Libelle, uit 1934, telde 32 pagina’s en moest acht cent kosten. Those were the days. In aanloop naar onze 85ste verjaardag, pakten we deze Libelle er vaak bij. Het viel ons op dat de artikelen van toen aardig wat raakpunten met de
huidige Libelle vertonen. En zo ontstond het idee voor een remake: zouden we op basis van die onderwerpen van toen anno nu een leuk blad kunnen maken?” De artikelen uit de editie van Libelle vormden de leidraad voor deze ‘special’, de inhoud is echter aangepast aan deze tijd.

Inhoud Libelle 85 jaar remake 1934

Libelle in 85 jaar

Libelle heeft in de loop van de jaren een hoop merkextensies toegevoegd aan het weekblad: agenda’s, strips, puzzelboekjes, de Libelle Specials, Libelle Bookazines, de website libelle.nl, Libelle TV, nieuwsbrieven en natuurlijk de Libelle Zomerweek. Daarmee bereikt Libelle maandelijks 4,3 miljoen vrouwen. Libelle heeft nu een betaalde oplage van ongeveer 200.000 abonnees. Dat waren er in de hoogtijdagen in de jaren tachtig van de vorige eeuw ruim 800.000. Met haar grote invloed geraakte Libelle vaak in het nieuws. Bijvoorbeeld door – als een van de eerste mediamerken – aandacht te besteden aan de pil in 1968. Naar eigen zeggen heeft deze publicatie zelfs bijgedragen aan de daling van het geboortecijfer in Nederland.