Maarten kiest een nieuwe koers

Maarten

Het opinieblad Maarten kiest een nieuwe koers. Het blad, vernoemd naar voorman Maarten van Rossem, wil zich meer gaan profileren als serieus opinieblad. Hoewel, serieus… De knipoog blijft.

Als nieuwkomer in het opinieschap was het voor Maarten de hoogste tijd voor een strategische keuze. Het blad werd in 2008 ‘voor de grap’ gelanceerd als spin-off voor het Historische Nieuwsblad, waar maarten van Rossem als historicus en schrijver aan was verbonden. Grap of niet, het eerste nummer verkocht goed (zo’n 47.000 stuks) en was aanleiding voor uitgever Veen Media om van Maarten een blijvertje te maken.

Entertainen en analyseren

Er werd gekozen voor een tweemaandelijkse frequentie en een toonzetting die zowel bij Maarten van Rossem, de entertainer (denk TV- en theateroptredens) als de analyticus (denk columns en panels) paste. “We hebben geprobeerd om deze beide aspecten van Maarten in één blad te stoppen”, zegt Brand manager Barbara van der Veen. En deze koers wordt nu losgelaten. Het nieuwe nummer van Maarten kiest duidelijk meer de analytische kant en laat luchtige rubrieken (zoals Maarten’s ergernissen) achterwege. “We vonden de recensie van de Volkskrant van afgelopen week heel terecht”, zegt Van der Veen. De krant kopte: ‘In gedrukte vorm is Maarten van Rossem een stuk minder potsierlijk, veel uitgesprokener ook, dan op TV. Desnoods bij monde van anderen.’

Digitale editie

Naast een andere toonzetting en een restyle wordt ook gekozen voor een digitale vernieuwing. Naast het tweemaandelijkse magazine verschijnt er elke twee weken een digitale editie met longreads waarop lezers zich kunnen abonneren. De artikelen uit de digitale versie – waarin wordt samengewerkt met 360 magazine) zijn ook beschikbaar via Blendle.

Maarten op papier heeft een verkochte oplage van ongeveer 15.000.