MAN.FOOD, een mannenspecial van delicious.

Vanaf 1 juni ligt MAN.FOOD in de winkel, een special over eten en koken, speciaal gericht op mannen. MAN.FOOD is van de makers van delicious.

Een speciale editie voor mannen. Is dat een goed idee? Volgens de makers van delicious. wel. Mannen koken anders dan vrouwen, vooral wanneer ze koken als hobby hebben. “Mannen hebben een voorliefde voor het ‘grove’ werk, zoals oesters openen, een fikse barbecue of koken in een kuil”, zegt Maureen Belderink, hoofdredacteur van delicious. Jan Heemskerk, journalist, schrijft in het blad, “Bij mannen gaat het ook altijd een beetje om ‘wie de grootste heeft en – vooruit – wat hij ermee kan’”.

Vakmanschap en fine dining

MAN.FOOD. draait niet alleen om het ‘grove werk’ en de opschepperij, zo laat de redactie van delicious. weten. “Ook de fascinatie voor de nieuwste apparatuur en gadgets, het vakmanschap en de verfijnde keuken van sterrenchefs is mannen niet vreemd. Mannen houden er ook van om all the way te gaan tot ze iets helemaal beheersen, of het nu brood bakken, kimchi maken of vis fileren is”, aldus Belderink.

Exclusieve special

In MAN.FOOD komt de man die koken kan volledig aan zijn trekken, stelt de redactie van delicous.

Specials zijn in trek. Steeds meer magazines maken specials, die over een specifiek thema gaan of voor een specifieke doelgroep gemaakt worden. Het idee erachter is simpel: hoe kleiner de doelgroep, hoe relevanter de content en hoe meer je als magazine je heerlijk kunt vastbijten in een niche. Een niche, waarvan je de liefhebbers bovendien makkelijker kunt targeten, via de juiste marketingkanalen. Bijkomend voordeel van specials, is dat ze een langere tijd in het schap kunnen liggen, en dat is helemaal geen slecht idee, tegenwoordig.

Allemaal een special

LINDA. had een mannenspecial, zelf Opzij heeft een mannenspecial gelanceerd (de Ophij, ja echt). Veel bladen hebben de afgelopen jaren specials gelanceerd. Zo was het in 2017 onderdeel van de nieuwe strategie van Libelle om vier inhoudelijke specials uit te brengen. Het werden vaste, thematische kwartaalbladen die naast het weekblad in de winkels liggen. Maakte Saar in 2020 door middel van crowdfunding een special voor vrouwen boven de 70. En zagen we in 2018 al dat veel magazines een commerciële special lanceerden.

Tekst: Tessa Houben