Marie Claire, Beau Monde en Happy in Shape naar Pijper Media

Marie Claire Beau Monde Happy in Shape

Pijper Media de glossy’s Marie Claire, Beau Monde en Happy in Shape over van Sanoma Media. De overname is nog onder voorbehoud van de reacties van de vakbonden, OR en de licentiegever van Marie Claire. Daarmee komen de glossy’s weer samen met andere oud-Sanoma titels, zoals Grazia, Nieuwe Revu, Panorama en Playboy. 

Reactie Pijper


Anton Pijper, CEO Pijper Media over de acquisitie: “Met deze overname worden de glossy titels Grazia, Marie-Claire, Beau Monde en Happy in Shape herenigd. Met de drie nieuwe, prachtige merken zijn we ervan overtuigd dat ons portfolio en onze positie op de glossy markt nog sterker wordt. Met een krachtig bereik, print en online, en scherpe focus hebben we met dit cluster een sterke positie in het medialandschap gerealiseerd. De redacties zullen worden ondergebracht op ons kantoor in Amsterdam. We kijken uit naar een nieuwe en enerverende periode en gaan vol enthousiasme aan de slag om deze merken ook in het nieuwe mediatijdperk te verankeren.”

Reactie Sanoma


Louise van Nispen, Domain Director Women Sanoma: ”Met een positief sentiment hebben wij vandaag aangekondigd dat we de titels Beau Monde, Happy in Shape en Marie Claire onder willen brengen bij Pijper Media. We werken al lang met Pijper Media samen en hebben in hen een betrouwbare partner gevonden die met succes mooie titels uitgeven. De goede ervaring met Grazia bevestigt het beeld dat niche titels zeer kansrijk zijn en nog altijd door het publiek omarmd worden”.

Waarom nu toch wel?


Er was eerder sprake van een overname van de Sanoma glossy’s door Pijper Media. In oktober 2014 zei Henk Scheenstra – toen CCO van Sanoma – de glossy’s een belangrijke positie hadden in de domeinstrategie die Sanoma inzette in relatie tot de steeds nauwere samenwerking met SBS. “Het werd steeds logischer voor ons om de vier marktleidende glossy merken uit het verkoopproces te halen. Door de nieuw ingezette domeinstrategie, waar het domein Women’s Interest met thema’s als fashion en beauty een belangrijke rol speelt, kregen de vier glossy merken een duidelijke fit. Door de combinatie met andere media binnen Sanoma en SBS ontstaan steeds meer mogelijkheden om deze merken succesvol uit te bouwen”, aldus Scheenstra in Adfomatie.
Het is niet duidelijk waarom de domeinstrategie van Sanoma is gewijzigd. Ook is het lot van glossy Nouveau ongewis.