Maximum Speed Magazine doet het anders

Bij de lancering van een nieuw magazine, hoor je als uitgever trots te roepen: nu in de winkel! Dat is niet het geval bij Robert van den Ham, uitgever van Voetbal International en Sport International en zijn nieuwe blad: Maximum Speed. Het blad kiest bewust voor een distributie buiten de kiosk om. En er zijn meer aspecten die buiten de gebaande paden treden. Want een blaadje kun je het niet noemen…

Maximum Speed Magazine is een bijna twee kilo wegend visueel spektakel over de autoracen. Veel beeld, weinig tekst. En je krijgt ‘m in een mooie bewaardoos. Van den Ham: “De gehele aanpak is allesbehalve volgens de traditionele bladengedachte: 260 pagina’s, meerdere papiersoorten, meer beeld dan tekst, drukwerktruukjes zoals reliëf en uitklapper, van die dingen. Bovendien is het magazine meer tijdloos dan actueel. We zien Maximum Speed Magazine niet zozeer als een maand-of kwartaalblad; koop het pak ‘m beet volgend jaar mei en het is nog steeds een prima magazine.”

Alleen online te koop

Van den Ham heeft voor Maximum Speed Magazine bewust gekozen voor een andere manier van distribueren. Het blad is alleen te koop bij bol.com. “Zowel voor ons als voor Bol.com zijn de twee edities van Maximum Speed Magazine die gaan verschijnen een interessante test. Bol plaatst het online in een breed umfeld met aan mannen en autosport gerelateerde producten, waarbij het een het ander zou kunnen versterken. Zo doen ze dat met al hun producten.”

Meer mannen naar de winkel

De uitdaging voor Van den Ham zit ‘m ook in z’n doelgroep. “Ik geloof minder in de gang van mannen naar de traditionele boeken- of bladenwinkels voor de aankoop van niche-media (waar overigens 80% van de consument vrouw is). Vandaar de aanpak als met bol.com. We gaan trouwens graag het gesprek aan met de Bruna’s, Ako’s en Readshops van deze wereld om te bekijken of en wat we samen kunnen doen om meer mannen die winkels in te krijgen en tot aankoop aan te zetten van echte mannenbladen als VI, AutoWeek en Panorama.” Het is Van den Ham’s oplossing voor de oplagedalingen die mannenmedia harder heeft geraakt dan de vrouwentitels. “Wij pakken anno nu ook de mogelijkheden om te experimenteren met mogelijk nieuwe distributiemodellen voor onze bladen.”

MaximumSpeed-cover Te koop voor: € 14,95