Mediagedrag van kinderen van 6 tot 12 jaar

GfK heeft in het najaar van 2020 onderzoek gedaan naar het mediagedrag van kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. Dit onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1000 kinderen binnen de doelgroep. Het onderzoek concludeert dat het gebruik van media relatief stabiel blijft in vergelijking met 3 jaar geleden. Wel wordt er meer gebruik gemaakt van nieuwe media, zoals Podcasts en TikTok.

Het onderzoek is gepubliceerd in de NOM Kids Monitor 2020. In deze uitgave staat een overzicht van het mediagebruik van kinderen in Nederland. Er wordt hierbij gekeken naar het gebruik van internet, social media, gamen, televisiekijken, het lezen van tijdschriften, boeken en bioscoopbezoek. Ook wordt er gekeken naar het gebruik van digitale apparaten door kinderen en waar de interesses van deze jonge doelgroep mediagebruikers liggen.

Liever TV dan de krant

Veel cijfers lijken relatief gelijk aan de cijfers van voorafgaand onderzoek, die drie jaar geleden werd uitgevoerd. De huidige cijfers van het mediagebruik van kinderen van de leeftijd 6 tot 12 jaar zijn;

  • 95% (bijna alle kinderen) kijkt wel eens televisie; ze zeggen wel minder vaak televisie te kijken
  • 83% gaat wel eens naar de bioscoop
  • 84% leest wel eens voor hun plezier een boek
  • 61% leest wel eens een tijdschrift
  • 20% leest wel eens een krant

Er is wel een grote toename te zien in de cijfers die weergeven of de respondenten naar vlogs kijken. In het onderzoek van drie jaar geleden gaf 59% aan weleens naar vlogs te kijken, op dit moment is dat 77% van de kinderen. Uit het onderzoek blijkt dat het relatief nieuwe medium Podcasts door 19% van de kinderen wordt beluisterd.

Ookal lijkt het uit de cijfers dat mediagebruik veel tijd van de kinderen inneemt, geven bijna alle kinderen aan ook nog veel binnen en buiten te spelen. Zo zegt 98% van de kinderen veel buiten te spelen en 93% veel binnen te spelen. Bijna alle kinderen van het onderzoek (95%) geven aan dat zij nog vaak gezelschapspelletjes en puzzels doen. Ook geeft 79% van de kinderen aan thuis afspraken te hebben over het gebruik van media (schermtijd).

Apparaat gebruik

Uit het onderzoek blijkt dat televisie nog steeds het meest wordt gebruikt, door zo’n 95% van de respondenten. De televisie wordt door de kinderen het meest gebruikt om naar Netflix te kijken, 68% van de respondenten geeft aan dit te doen. Ook wordt de televisie vaak gebruikt om uitgesteld naar Tv-programma’s te kijken, dit doet zo’n 60% van de kinderen. Met 85% staan de tablet en smartphone op de tweede plaats. Uit cijfers blijkt dat de tablet het meest door jongere kinderen wordt gebruikt en de smartphone het meest door wat oudere kinderen. Op de smartphone wordt er het meest gekeken naar filmpjes of worden er zelf filmpjes en foto’s mee gemaakt. Het gebruik van de laptop wordt het meest gedaan voor school.

Gebruik social mediakanalen

Een opvallende stijging is te zien in de cijfers bij het gebruik van TikTok. Maar liefst 49% van kinderen in de leeftijd 6 tot 12 jaar wordt door deze app bereikt. Bij alle social mediakanalen is een stijging te zien, behalve bij Facebook. Facebook wordt net als drie jaar geleden nog door 20% van de respondenten gebruikt. Uit cijfers blijkt dat alle sociale media, behalve Facebook en twitter, meer door meisjes dan door jongens wordt gebruikt.

 

Tekst geschreven door Bo van den Berg, foto van Diego Passadori via Unsplash.