Medium biedt uitgevers platform en paywall aan

medium.com

Medium roert zich in de strijd om de distributie van content. Het blogplatform biedt uitgevers de mogelijkheid om eigen sites te creëren, inclusief advertentiemogelijkheden en paywalls. Daarmee hoopt medium de strijd aan te gaan met populaire content-systemen zoals wordpress.

Medium werd in 2012 gelanceerd door (mede) Twitter-oprichter Evan Willams. Het biedt bloggers een platform om kwalitatief hoogwaardige longform content te publiceren. En dat blijkt een succes. Succesvolle schrijvers kozen voor Medium en later volgde uitgevers, zoals The New Yorker en The Huffington Post, die hun content (her)publiceerde op Medium. Inmiddels bereikt medium.com 25 miljoen lezers op maandbasis en wordt de waarde geschat op 457 miljoen dollar.

Adblockers

De nieuwste innovatie van Medium is ‘Medium for publishers’. In de visie van Evan Williams biedt deze dienst oplossing voor de uitdagingen waar veel uitgevers voor staan. De sterke opkomst van adblockers en de dalende interesse voor display advertenties zijn daar voorbeelden van. Maar Medium wil uitgevers ook helpen in de distributie van hun content. Het wordt voor veel uitgevers steeds moeilijker om bezoekers direct naar de site te krijgen. Het leeuwendeel van traffic komt binnen via social media en belandt direct op een artikel. Na het lezen of scannen verdwijnen ze weer. Uitgevers zijn veel tijd kwijt aan het analyseren van bezoekersstromen en aan manieren om binnengekomen bezoekers te verleiden om langer op hun sites te blijven.

In the future, it will no longer make sense for publications to publish directly to the web at all. If they want an audience, they’ll have to choose a platform.

One touchpoint

Medium wil een deel van deze zorg uit handen nemen door uitgevers aan te sporen niet langer exclusief op hun eigen site, maar ook op medium.com te publiceren. Dit is niet iets nieuws. Ook Facebook en Apple zijn bezig om een centrale spil te worden in de centrale distributie van content. Het uitgangspunt is dit: als mediaconsument heb je de keuze aan duizenden sites en apps, van duizenden verschillende uitgevers. Wie in een moment voor zichzelf langs wat content wil struinen, hopt van site naar site, van app naar app. Centrale contentplatforms, zoals Apple News, Facebook’s Instant Articles of Medium.com bieden lezers een zogenaamde ‘one touchpoint’ ervaring. Alle content onder een knop. Met de mogelijkheid om de zoektocht naar de juiste content te personaliseren naar eigen voorkeuren.

Abonnement

Dit ‘one touchpoint-denken’ heeft voor gebruikers een groot voordeel. Voor uitgevers spelen natuurlijk ook andere belangen. Verlies aan bereik op de eigen sites betekent ook verlies aan advertentie-inkomsten. En het verlies aan directe traffic betekent ook dat je lezers binnen je eigen site niet meer kunt verleiden om verdere te lezen of bijvoorbeeld een abonnement af te sluiten. En daarom introduceert Medium for Publishers een aantal diensten, zoals de integratie van archiefverhalen (met behoud van Google pagerank), de integratie van gesponsorde content (noem het native advertising of branded content) en de mogelijkheid voor lezers om abonnementen af te sluiten. Lezers betalen hun abonnementen via Medium, zodat ze meerdere abonnementen kunnen bundelen. Medium verdeeld de inkomsten onder uitgevers en houdt zelf een kleine fee.

Evan Williams van Medium somt het allemaal heel eenvoudig op: “in the future, it will no longer make sense for publications to publish directly to the web at all. If they want an audience, they’ll have to choose a platform”, aldus zijn quote in een interview met Wired.

mobiel-gebruikMeer lezen over ontwikkelingen op het gebied van decentraal publiceren van content. Lees het artikel op The Big Story: