Meerderheid jongeren leest nog tijdschriften

Meerderheid jongeren lezen tijdschriften

Het papieren magazines wordt door een meerderheid van de jongeren gelezen, blijkt uit het Jongerenonderzoek 2019 van Mediatest en WayneParkerKent. Het gebruik van tijdschriften is veel hoger dan het gebruik andere traditionele media, zoals radio en (lineaire) televisie.

In het onderzoek zijn ruim 2500 Nederlandse jongeren gevraagd: lees je weleens een magazine? Hierop werd overwegend positief gereageerd: 58% van de Gen Z’ers en 69% van de Millennials leest weleens papieren tijdschriften. Hoe vaak dat is, is niet bekend. Ook niet of ze de tijdschriften zelf kopen, krijgen of ergens zien liggen.

Vrouwen meer dan mannen

Het onderzoek maakt een onderscheid in twee generaties: Millennials, geboren tussen 1980 en 1995 en Generatie Z, geboren tussen 1996 en 2010. Jongeren is dus een breed begrip voor een doelgroep mediaconsumenten tot 39 jaar oud. In beide groepen geldt dat tijdschriften meer gelezen worden door vrouwen dan mannen. Het soort tijdschriften dat door jongeren wordt lezen, heeft een voor de hand liggende verdeling tussen mannen en vrouwen. Mannen lezen het liefst auto- en motorbladen, populaire wetenschapsbladen en sportbladen. Vrouwen lezen het liefst modemagazines, culinaire magazines en bladen over mind en body.

Helemaal geen print

Toch is er een aanzienlijke groep jongeren, die helemaal geen papieren magazines meer openslaat. Bij Gen Z is dit 33% en bij Millennials is dit 25%. Er worden verschillende redenen gegeven:
– Ze vinden alle informatie via andere kanalen (61% Gen Z – 58% Millennial)
– Ze hebben geen interesse in print (52% Gen Z – 43% Millennial)
– Ze vinden tijdschriften te duur (35% Gen Z – 47% Millennial)
– Ze komen niet met tijdschriften in aanraking (40% Gen Z – 22% Millennial)

De toekomst

Ruim een derde van de jongeren denkt dat ze over drie jaar geen print magazines meer lezen. De meningen hierover lopen overigens sterk uiteen tussen de verschillende doelgroepen; zo verwacht meer dan de helft van de Gen Z mannen (52%) dat zij over drie jaar geen fysieke tijdschriften meer lezen, terwijl dit bij Millennial vrouwen maar 28% is.
Over het algemeen hebben jongeren meer vertrouwen in het online magazine en zien zij de toekomst hiervan rooskleuriger in. Het rapport stelt dat online magazines nu al door ruim een derde van de doelgroep wordt gelezen. De onderzoekers stellen: ‘Een goede digitale versie van je papieren magazine is dus een must als je deze jongeren bij je wilt houden.’

Radio en TV

De cijfers over het gebruik van tijdschriften zijn een stuk rooskleuriger dan de cijfers over het gebruik van andere traditionele media, zoals radio en lineaire tv. Traditionele radio wordt nog maar door 25% van alle Millennials en 16% van alle Gen Z’ers geluisterd. De voorkeur voor deze doelgroep gaat vooral naar het streamen van muziek. Ook het kijken naar traditionele, lineaire televisie daalt naar 21% bij Millennials (was 32% in 2018) en 24% bij Gen Z’ers (was 26%). De meerderheid van jongeren kijkt tv on demand.

Dit is de eerste keer dat Mediatest en WPK jongeren hebben gevraagd naar het gebruik van magazines. Het is dus niet duidelijk of de cijfers een stijging of een daling zijn ten opzichte van eerdere onderzoeken. Dat is voor lineaire tv en radio wel het geval.Het gehele rapport vind je hier >>.

Afbeelding van Wokandapix via Pixabay