Mystical Miles, een nieuw tijdschrift over de hardloopcultuur

Mystical Miles is een nieuw magazine vol verhalen over hardlopen

Volgende week ligt er een nieuw magazine in de schappen. Het nieuwe blad heet Mystical Miles en gaat over hardlopen.

Chef redactie, Femke Hoogland zegt erover “Een magazine als Mystical Miles bestaat nog niet in Nederland, het is een uitgave met waarin ook lange verhalen te vinden zijn, het is géén glossy, en er zullen geen tips & tricks in te vinden zijn.”

Hardloop cult

Volgens Hoogland sluit dit aan bij de steeds groter wordende hardloopcultuur in Nederland, ‘het wordt een echte cult-cultuur’. Er zijn in Nederland ook 2,5 miljoen hardlopers, en Mystical Miles zou het nieuwe clubblad van deze groep worden.

Verhalen vertellen

In Nederland is het voornaamste blad voor hardlopers: Runner’s World. Dit blad verschijnt maandelijks en wordt uitgegeven door Hearst Netherlands. Mystical Miles wordt uitgegeven door de makers zelf en het blad krijgt een frequentie van vier keer per jaar. Een abonnement kost €60,- per jaar.

Met Runner’s World worden hardlopers op de hoogte gehouden van nieuws, trends en advies uit en over de hardloopwereld. Mystical Miles kiest voor een andere positionering. Het magazine is bedoeld om de lezers te boeien met verhalen over hardlopen. Daarin lijkt het blad meer op het wielertijdschrift Soigneur, een magazine waarbij Hoogland eerder bij betrokken was.

Cultstatus

Hoogland stelt: “Er is de afgelopen paar jaar een sterke hardloopcultuur ontstaan. Het begon in de Angelsaksische landen en krijgt nu ook in Nederland een sterke basis. Hardlopen is niet meer die sport om te trainen voor een andere sport. We lopen ook niet meer massaal om af te vallen. We lopen om te lopen. Hard lopen heeft een eigen cultstatus gekregen. Hardlopen is cool.”

Jaren 80-vibe

Ze vergelijkt de opkomst van hardlopen zoals dat tien jaar geleden gebeurde met wielrennen “Dat was toen die boerensport, weet u nog?”, grapt Hoogland. “Het begon bij de trailrunners en ultrarunning, maar dat sijpelt nu dus behoorlijk lekker door naar het ‘gewone’ hardlopen. We schetsen een beeld: denk aan die jaren tachtig vibe, denk ook  aan Amerika, de styling: University track running / High school film. Voel je ‘m? En vul dit aan met een beetje natuur, een bos bijvoorbeeld, een groot bos, of nee, een woud zelfs. Buiten, koud, mist, onbelopen paden, nee, geen paden. Wolkjes komen uit je mond. Je hoort je eigen ademhaling en je voeten die in de aarde landen. Je grijze sweater houdt je warm, je broekie is kort. Je benen voelen sterk.” Mystical Miles koos niet voor niets voor de ondertitel: wat als we verdwalen.

Crowdfunding

Interessant is dat de financiering van het blad rond is gekomen door crowdfunding. Met een publiekscampagne haalde het team €24.582 euro op met meer dan 500 donateurs. De makers zien dit als een teken dat er echt vraag is naar een tijdschrift zoals deze.

Mystical Miles is een nieuw magazine met verhalen over hardlopen

Tekst: Tessa Houben