Nieuw: Vance, voor iedereen die vooruit wil

Vance

Deze week werd Vance.nl gelanceerd, een nieuw mediamerk voor jonge nieuwsconsumenten die op zoek zijn naar verrijking en persoonlijke groei, met pijlers als lifestyle, maatschappij en technologie. Vance is gemaakt door OK GO Media, die ook andere succesvolle blogplatforms uitgeven, zoals Dutch Cowgirls en Numrush. Hoofdredacteur Marjolijn Kamphuis (34) vertelt waarom het tijd werd voor een nieuwe titel.

Kun je iets zeggen over de aanleiding

“De afgelopen 2 jaar zien we een interessante ontwikkeling in het online medialandschap: nieuwe publishers en jonge zelfstandige bloggers zijn meer succesvol in het opzetten van sites en platformen dan de grote, gevestigde uitgeverijen. De digital natives hebben gewoon meer kaas gegeten van wat werkt en wat niet. Dat is te gek, al mis ik inhoudelijk wel bepaalde onderwerpen die juist deze nieuwe generatie aanspreken. Zo ontstond het idee voor Vance: Shareable content met een bredere inhoudelijke focus.”

Op welke doelgroep mikt Vance?

“Wanneer je in doelgroeptermen praat, zou ik antwoorden: “20-34, hoger opgeleid, net afgestudeerd of druk met een carrière in het bedrijfsleven. Maar onder aan de streep is Vance vooral een mindset voor ambitieuze jonge mensen. Die kom ik op dit moment echt overal tegen.

Neem nu alleen al onze eigen redactie: Mensen tussen de 19 en 29 die uit heel Nederland naar Amsterdam toe komen om hier iets neer te zetten. Ze willen allemaal ondernemer worden, een blog of startup beginnen, de wereld over reizen en ze verslinden werkelijk elk medium dat je ze voorschotelt.

Misschien komt dat omdat ze opgroeiden tijdens een recessie en is het een generatie die nu vooral onafhankelijk en zelfstandig wil zijn. Of omdat ze online een soort eindeloze bron van informatie en inspiratie hebben gevonden waardoor ze zich realiseren wat ze allemaal kunnen bereiken. Vance draait om deze honger naar het leven, en de drang om iets te veranderen in de wereld, je mark achter te laten.”

Vance

Aan welke onderwerpen moet ik daarbij denken?

“Onze redactionele formule bestrijkt vier hoofdthema’s: Je werk- en privéleven, cultuur en maatschappij, waarbij ‘vernieuwing en innovatie’ altijd het vertrekpunt zijn. We willen dus zowel praktische handvaten geven aan mensen die een eigen bedrijf beginnen of bijvoorbeeld hun huis willen omturnen naar een smart home, als dat we maatschappelijke thema’s zoals het glazen plafond of LGBT rechten aan de kaak willen stellen. Vaak met een knipoog, zoals bijvoorbeeld comedians John Oliver en Arjen Lubach op fabuleuze wijze doen.

Online moet je goed nadenken over hoe je je content verwoord en presenteert, onder aan de streep gaat het er vooral om dat je met je stukken zoveel mogelijk mensen bereikt. Dat vergt ‘moderne journalisten’: mensen die nadenken over hoe ze hun koppen formuleren en ervoor zorgen dat hun stukken viraal gaan via social. Het maakt ons niet uit waar we gelezen worden, als we met onze onderwerpen maar zoveel mogelijk mensen bereiken voor wie het relevant is.”

Je mag er vanuit gaan dat zeker de helft van je bezoekers vanaf een mobiel device komt, en 90% direct op een artikelpagina landt

Nu we het toch hebben over presentatie, waarom is er gekozen voor dit design?

“Uiteraard begonnen we gelijktijdig met een ontwerp voor web, tablet en mobiel. Je mag er vanuit gaan dat zeker de helft van je bezoekers vanaf een mobiel device komt, en 90% direct op een artikelpagina landt. Aan die pagina is dus veel aandacht besteed: aantrekkelijke fonts die niet misstaan in een kwaliteitsmagazine. De tijd van lelijke websites is wat mij betreft echt wel een beetje voorbij, zeker nu steeds meer mensen retina of HD schermen hebben op hun devices.

Alhoewel een website nooit de ervaring van een prachtig zwaar magazine kan evenaren, kun je er wel voor zorgen dat mensen visueel worden meegesleept. Dat doen we door elke pixel retina-ready op te leveren, fonts eindeloos te testen op ideale spatiëring en te kiezen voor veel en grote hi-res visuals.

Verder is urgentie voor ons uiteraard belangrijk: We brengen dagelijkse actualiteiten in combinatie met opinie en achtergrond. Er zijn verschillende design templates voor nieuwsberichten en langere feature artikelen. Bij die laatste hebben we uiteraard gekeken naar sites als Medium en Apple News: Voor langere stukken wil je een cleanere look en feel met veel visuals dan bij een kort bericht. Je neemt er even de tijd voor.

De homepage is non-chronologisch, op de nieuwsfeed bovenin de pagina na. Dit geeft ons de mogelijkheid om zelf content te highlighten die de extra aandacht verdient, of die op dat moment juist goed scoort. Daar komen dan ook weer wat algoritmes en realtime data analyse aan te pas, die ons in staat stellen de homepage aan te passen voor optimale conversie naar artikelen.”

vance-mobile

Wie zijn eigenlijk jullie concurrenten?

“Ik denk dat Vance in Nederland vrij uniek is. Er zijn veel media die je in aanvulling op Vance ook zult lezen, zoals NRC, Vice, De Correspondent of NSMBL. Maar de combinatie van werk, lifestyle en maatschappij heb ik bij ons nog niet eerder gezien. In de VS heb je wel soortgelijke sites, bijvoorbeeld mic.com. Qua look en feel, content en distributie hebben we trouwens ook goed gekeken naar andere frontrunners in de VS, bijvoorbeeld Vox, The Verge en Wired. En op gebied van inhoud juist ook naar print media, zoals Monocle, Offscreen en Kinfolk.”

Journalistiek – of bloggen – is steeds meer een wetenschap aan het worden. Dat proberen we steeds beter in de praktijk te brengen om ons bereik als uitgeverij te vergroten.

Kun je iets meer vertellen over die media strategie?

“Ik omschrijf het naar onze redactie altijd maar als het “New Media Playbook”: Dat zijn een aantal vertrekpunten die we in het maken van al onze content altijd in het achterhoofd hebben. Is het geoptimaliseerd voor social, of juist SEO of mobiel? A-B testing, realtime data analyse en optimalisatie van bijvoorbeeld onze homepage en socials spelen daarbij ook een belangrijke rol. Journalistiek – of bloggen – is steeds meer een wetenschap aan het worden. Dat proberen we steeds beter in de praktijk te brengen om ons bereik als uitgeverij te vergroten.

Ook hebben we videomakers, fotografen en designers in dienst die alles kunnen maken, van mini-documentaires tot unieke graphics en beeldmateriaal bij artikelen. Wat we bij Numrush al langer zien is dat kwaliteitscontent scoort, met name op social. Nieuwsberichten zijn aanvullend, omdat je ook actualiteit wilt bieden. Maar de traffic scoor je vooral op een exclusief interview, een sterk opiniestuk of een uitgebreide analyse. Dat zal bij Vance niet anders zijn: shorts en XL wisselen elkaar af. More is more.”

Waar is Vance over 5 jaar?

“Op de eerste plaats wil ik laten zien dat er toekomst is voor goede content op het web. Dat goede, nieuwe journalisten en mediamakers keihard nodig zijn maar dat ze wel bereid moeten zijn om verder te denken dan print en AV.

Inhoudelijk ben ik trots op Vance als we een verschil weten te maken. Dat de eerstvolgende Tesla of Facebook uit Nederland komt, of dat we een vrouwelijke premier hebben ofzo. Media heeft de macht om mensen van perspectief te laten veranderen, laten we daar eens wat vaker gebruik van maken in plaats van in cliché’s te denken.”

Meer lezen? Bekijk Vance.nl