Nieuwe strategie van Condé Nast: alles achter een betaalmuur

conde nast new york

De afgelopen jaren waren niet echt vruchtbaar voor de Britse uitgever Condé Nast met grote financiële verliezen. Tijd voor een andere strategie… en dus gaat de content van alle titels van Condé Nast, waaronder Vogue en Architectural Digest, achter een betaalmuur. 

Betalen voor kwaliteitscontent

Nog voor het einde van het jaar zullen alle titels een betaalmuur hebben. Dat komt niet helemaal uit de lucht vallen, een aantal titels van Condé Nast werken al met een betaalmuur, sommigen zelfs al jaren. In 2014 was The New Yorker de eerste die een betaalmuur kreeg, daarna volgde ook Vanity Fair en Wired in 2018. CEO Bob Sauerberg schreef in een memo aan de medewerkers dat de lezers van die eerste drie titels hebben bewezen dat ze willen betalen voor kwaliteitscontent.

Groter, digitaal publiek

De betaalmuur zal er voor elke titel anders uit gaan zien, maar er zullen voor iedere lezer een aantal artikelen gratis te lezen zijn voordat er betaald moet worden. Monica Ray, vice president consumer marketing, hoopt dat lezers eerder geneigd zijn om artikelen via social media te delen en zo het publiek te vergroten. Conde Nast’s Chief Marketing Officer, Pamela Drucker Mann, zegt: ‘Als je een prijskaartje ergens aan hangt, betekent het dat je vertrouwen hebt in het product’. Zij verwacht niet dat de titels gaan verliezen op hun digitale publiek.

Lezers die willen betalen voor content zijn zijn ook waardevoller voor adverteerders omdat het een meer betrokken publiek is, aldus Matt Lindsay – president van het consultancy-bedrijf Mather Economics.

Nieuwe inkomsten genereren

De betaalmuur is het antwoord op de afnemende advertenties en de grote financiële verliezen die de uitgeverij de afgelopen jaren daardoor had. Met de betaalmuur hoopt Condé Nast een nieuwe vorm van inkomsten te genereren. Er wordt verwacht dat in 2020 nog maar de helft van de inkomsten uit advertenties zal bestaan en de rest uit abonnements inkomsten.

Digital-only titels

Het is niet de eerste keer dat uitgever Condé Nast in het nieuws komt, in 2018 werden een groot aantal frequenties verlaagd van tijdschriften. Tijdschriften als Teen Vogue en de Amerikaanse Glamour bestaan niet meer op print, maar enkel nog digitaal en de Engelse Glamour verschijnt nog maar twee keer per jaar op papier.

Bron: WSJ | Afbeelding: Flickr

0 replies on “Nieuwe strategie van Condé Nast: alles achter een betaalmuur”