Nouveau: weinig lezers, maar veel engagement

In het onderzoek over Nederlandse bladen op Facebook blijkt dat één titel een enorme uitschieter heeft op het gebied van engagement: Nouveau. Hoewel de lezersgroep van het blad gestaag kleiner wordt, blijkt de doelgroep wel uit te blinken in merktrouw.

brigittespeekmanVoor hoofdredacteur Brigitte Speekman is het duidelijk: “Nouveau, je houdt ervan of je houdt er niet van.” En er is in Nederland een grote en zeer loyale doelgroep van oudere vrouwen die helemaal verknocht is aan het blad. “Wat opvalt bij Nouveau is dat ongeveer een derde van de gehele oplage naar abonnees gaat. In deze tijd is dat heel bijzonder. En dat niet alleen: de gemiddelde duur van een abonnement is ruim zeven jaar.” Voor Speekman geen twijfel dat er iets bijzonders is aan ‘haar’ lezers.

nouveau_oplage-ontwikkeling

IMP-score

Uit onderzoek onder 40 Nederlandse bladen bleek dat Nouveau de hoogste IPM-score heeft. IPM zegt iets over de engagement van lezers met hun mediamerk op Facebook. De score wordt berekend door de hoeveelheid likes, shares en comments te delen door het aantal Facebook volgers en de hoeveelheid berichten in de periode van 30 dagen. Gemiddeld is deze score bij Nederlandse magazines 5,5 punten. Nouveau scoort bij een meting in de eerste week van juni maar lieft 40 punten. Ook bij de vorige meting in 2013 scoorde het merk hoog: 23,5.

Engagement_bladen_facebook-Bladendokter

Leuke acties

Volgens Speekman heeft Nouveau nog nooit volgers gekocht of posts gepromoot met advertentiegeld. Voor de redactie van Nouveau geldt het adagium: klein maar fijn. Het mediamerk heeft weinig volgers – zo’n 2.460 – en kent op Facebook een lage mediadruk met ongeveer 3 berichten per week. Speekman: “Wat wij belangrijk vinden is dat de content op Facebook dezelfde uitstraling heeft als in het blad. Ook verwijzen we veel naar de dingen die er die maand in het magazine staan. En om de drie weken doen we een leuke ‘like/deel-en-win-actie’.” Die acties doen het goed. Een berekening leert dat ongeveer een kwart van alle volgers iets met zo’n actie onderneemt.

Like_win
Meer weten over de engegement van Nederlandse bladen op Facebook? Lees hier het hele onderzoek