NU.nl lanceert Nu junior, een nieuwssite voor kinderen

NU.nl gaat z’n pijlen richten op kinderen en jongeren. Omdat ze tegenwoordig vroeger en vaker in aanraking met nieuws komen dan vroeger. Daarom introduceert NU.nl vandaag NUjunior, een nieuwsmerk speciaal voor basisschoolkinderen, met online nieuws dat speciaal voor hen wordt gemaakt. Voor een jongeren doelgroep op Instagram, is het het account CheckNU.

NUjunior is een aparte site, gemaakt door de makers van NU.nl, maar met een eigen team van redacteuren. Het is gericht op basisschoolleerlingen, in de leeftijd van zeven tot twaalf jaar, die willen weten wat er in de wereld gebeurt. “We bereiken elke maand al ruim 100.000 kinderen in deze leeftijdscategorie”, vertelt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl. “Maar de berichten op NU.nl zijn natuurlijk niet op ze afgestemd, zowel qua taal- als beeldgebruik. We zetten met NUjunior iets neer dat écht voor hen is. Want hoewel kinderen meer dan ooit in aanraking komen met het nieuws, zijn er weinig plekken waar het ook speciaal voor hen gemaakt wordt.”

Hard en zacht nieuws

NUjunior brengt, net zoals NU.nl, zowel zwaar als licht nieuws: van de Brexit tot de nieuwste boyband. “We willen het nieuws ook graag mét de kinderen maken, want kinderen weten zelf heel goed wat ze willen.” Op de site zien gebruikers ook nieuws over dieren en natuur, een strip, entertainment nieuws, sportnieuws en berichten over technologie.

CheckNU voor jongeren

Morgen wordt ook checkNU gelanceerd, een apart kanaal op Instagram dat het nieuws relevant, toegankelijk en begrijpelijk gaat maken voor jongeren op de middelbare school. “Heel veel nieuws is belangrijk voor jongeren”, zegt hoofdredacteur Hoekman. “Denk aan de basisbeurs, lerarenstakingen en jeugdzorg. Maar dat nieuws wordt nu vooral gemaakt voor volwassenen, waardoor het veel middelbare scholieren niet bereikt. Wij vinden het van groot belang dat kwalitatief nieuws voor iedereen beschikbaar is. Zeker bij deze jongere doelgroep ligt er voor ons een kans en een opdracht om betrouwbaar nieuws te brengen.”

NOS Stories

CheckNU vertaalt het nieuws van NU.nl op Instagram. Volgers van het kanaal hebben invloed op de berichtgeving; zo worden jonge reporters gevraagd een actieve bijdrage te leveren met eigen video’s. Met CheckNU wil uitgever Sanoma de concurrentie aangaan met het populaire account NOS Stories, dat zich op dezelfde doelgroep richt en inmiddels 500.000 volgers heeft.


Nu.nl 20 jaar

NU.nl bestaat inmiddels 20 jaar. Het online nieuwsmerk werd in 1999 opgericht door Merien ten Houten, Kees Zegers en Sacha Prins. Inmiddels is NU.nl onderdeel van Sanoma en bereikt maandelijks meer dan acht miljoen unieke bezoekers. De redactie bestaat uit honderd journalisten, daarnaast bouwt NU.nl met een team van dertig IT’ers zijn eigen site en apps. Onlangs nam NU.nl een meerderheidsbelang in het sportfotopersbureau Pro Shots.