Onderzoek: nieuws volgen via social media in Nederland

72% van alle nederlanders volgt nieuws via social media

Ruim 10 miljoen Nederlanders volgen het nieuws via social media. 6 miljoen Nederlanders doen dat dagelijks. Dat blijkt uit onderzoek van Newcom.

Newcom deed onderzoek naar Nederlandse social media gebruikers van 15 jaar en ouder. Aan het onderzoek deden ruim 7000 respondenten mee. Het zijn 6 miljoen Nederlanders (42% van ondervraagden) die dagelijks het nieuws volgen via de socials. Ongeveer 4,3 miljoen Nederlanders (30% van respondenten) volgt het nieuws via social media, maar niet dagelijks. Ongeveer 3,4 miljoen Nederlanders zegt geen nieuws te volgen via social (24% van ondervraagden) en een half miljoen Nederlanders (4% van respondenten) geeft aan geen social media te gebruiken.

72% van alle Nederlanders gebruikt social media voor het volgen van nieuws

Social Media is volgens het rapport van Newcom een belangrijke bron van nieuws voor ruim 10 miljoen Nederlanders, dat is 72% van ondervraagden. Het zijn vooral Twitter, Reddit, Facebook en TikTok die worden gebruikt voor nieuws.
Vooral Twitter, Facebook, Reddit en TikTok worden gebruikt voor het volgen van nieuws

Belangrijke nieuwsbronnen in Nederland

In het rapport zijn respondenten ook gevraagd naar andere nieuwsbronnen:

  • 66%: TV (nieuws en actualiteitenprogramma’s)
  • 50%: Nieuwssites en apps
  • 50%: Radio
  • 41%: Talkshow op TV
  • 34%: Gratis lokale of regionale kranten
  • 30%: Betaalde dagbladen
  • 26%: Regionale omroep
  • 22%: Teletekst
  • 9%: Podcasts
  • 8%: Opiniebladen
  • 7%: Blogs en vlogs

Jongeren hebben weinig belangstelling voor het nieuws

Jongeren hebben relatief weinig belangstelling voor het volgen van nieuws en consumeren een relatief groot deel daarvan via social media. 31% van jongeren tussen de 16 en de 24 jaar zegt niet veel of zelf welig interesse te hebben voor het nieuws. Dit percentage daalt naar mate de leeftijd stijgt. Deze bevindingen komen overeen met een eerder rapport van the Reuters Institute for the Study of Journalism (2019) waaruit blijkt dat jongeren nauwelijks gebruik maken van nieuws apps en nieuwsconsumptie veel meer via social media laten plaatshebben.

Nieuws volgen per leeftijd

Er is een groot verschil in nieuwsconsumptie per medium per leeftijdscategorie. Het volgen van nieuws via social media is vooral het gebruik van jongeren tot 24 jaar (87%). Deze groep consumeert nieuws in veel mindere mate via de nieuwsbulletins en actualiteitenprogramma’s op tv (44%) en al nauwelijks via de betaalde dagbladen (11%).
In de oudste leeftijdscategorie van 75+ zie je nog een voorkeur voor traditionele mediakanalen voor de consumptie van nieuws. Hier scoren de tv bulletins en actualiteitsprogramma’s het hoogst (83%), gevolgd door de betaalde dagbladen (65%). Ouderen consumeren toch ook nieuws via social media. Het percentage ligt op 60%).
Jongeren volgen het nieuws vooral via social media, ouderen vooral via traditionele media zoals tv en dagbladen.

Vertrouwen in nieuws per kanaal

In het rapport is ook gevraagd in hoeverre gebruikers vertrouwen hebben in het nieuws. En dan zie je dat hoewel het gebruik van social media erg hoog is, het vertrouwen van nieuws via social media weinig vertrouwen geniet. Slechts 13% van ondervraagden zegt veel of zeer veel vertrouwen te hebben in nieuwberichten op social media. Vergelijk dat met 57% van respondenten die aangeeft vertrouwen te hebben in nieuwsberichten via landelijke media. Het onderzoek stelt dat 6 op de 10 Nederlanders die nieuws volgen via social media, zich zorgen maakt over nepnieuws. Jongeren maken zich overigens minder zorgen (46%) om nepnieuws dan ouderen (73%).

Lees het hele rapport van Newcom hier: 2022 – Volgen van nieuws via Social Media

0 replies on “Onderzoek: nieuws volgen via social media in Nederland”