Online sales, zelf doen of uitbesteden?

Geld verdienen met online sales

HP/De Tijd is een samenwerking aangegaan met WayneParkerKent. Het digitale bureau gaat het online platform van HP/De Tijd verder ontwikkelen en neemt de online sales uit handen. Steeds meer bladen kiezen ervoor om online sales te beleggen bij derden. Is dat een goed idee? Drie meningen op een rij.

HP/De Tijd is al een aantal jaar bezig aan een ‘lean & mean’ strategie. Uitgever Marianne Verhoeven: “Als een van de eerste magazines in Nederland heeft HP/De Tijd al in 2013, bij de overgang van week- naar maandfrequentie, gekozen voor een rompredactie. Daarbij is niemand meer in vast dienst, maar is er wel een aantal vaste medewerkers op freelance basis bij het merk betrokken, zoals uitgever, hoofdredactie, eindredactie, web-coördinator en vormgever. Verder wordt met regelmaat samengewerkt met een flink aantal freelancers, die elk hun eigen specialisme hebben. Deze manier van werken heeft HP/De Tijd enerzijds weer in de zwarte cijfers gebracht, maar heeft anderzijds ook bewezen dat met betrokken en goede medewerkers een prachtig blad gemaakt kan worden. Dit heeft geresulteerd in een flinke groei in de oplage.”

Specialisme inkopen

Verhoeven legt uit dat het op freelance basis ‘inkopen’ van specialismen niet alleen geldt voor het redactionele deel, maar ook voor andere disciplines. “Zoals marketing en sales. De website van HP/De Tijd heeft inmiddels ruim 400.000 unieke bezoekers per maand. Redactioneel doen we het online dus heel goed, alleen is online-sales een specialisme dat wij niet in huis hebben. Vandaar dat wij na wat omzwervingen en leermomenten zijn uitgekomen bij WayneParkerKent. Zij bewijzen met hun eigen, geïntegreerde en volstrekt nieuwe aanpak dat zij voor adverteerders het maximale rendement weten te realiseren. Bovendien zijn HP/De Tijd en ZUS (het nieuwe ‘zusje’ van het opinieblad, speciaal getarget op vrouwen, red.) een prachtige aanvulling op hun bestaande portfolio. Juist vanwege deze aanvullende kwaliteiten voorzien we een goede samenwerking en hebben we uiteraard steeds contact over adverteerders die crossmediaal gaan.”

Aanvullend op elkaar

Ook Sanoma werkt samen met een online bureau voor online advertising en native advertising, Adfactor. Maartje Mutter is Projectmanager Commercial Business Development bij Sanoma: “De samenwerking is voor beide partijen een aanvulling op elkaar. Adfactor richt zich op de premium verkoop van onze vrouwen titels en heeft veel expertise met contentmarketing. Onze eigen teams blijven ook gewoon actief en houden hierbij focus op crossmediale samenwerkingen. Het is dus een extra omzetstroom naast onze eigen sales. Daarnaast is de inventory van Adfactor beschikbaar via het Sanoma|SBS programmatic platform als onderdeel van onze publishing partners netwerk.”
Ze voegt toe dat de samenwerking met Adfactor zich alleen op de online richt. “Adfactor is al 12 jaar specialist in content marketing: zij verbinden de adverteerders aan de juiste merken en bieden hierin meerwaarde. De samenwerking verloopt soepel en deze wordt in 2017 dan ook voortgezet.”

Stuur in eigen hand

Uitgever G+J Media besloot onlangs de samenwerking met WayneParkerKent te beëindigen. Salesdirector Raymond van Kasterop legt uit waarom: “We wilden zelf de kennis in huis houden en ook het stuur in eigen hand houden op het gebied van online traffic en sales.” Het heeft de uitgever geen windeieren gelegd. Van Kasterop zag in 2016 een groei (index 170) van de inkomsten uit online sales. “Dat zit ‘m vooral in native advertising en gecombineerde 360-graden samenwerkingen.” Hij ziet bij de uitgeverij dat steeds meer mediamerken inzetten op een sterke crossmediale strategie en hun kanalen flink door elkaar gaan lopen. “Nog een reden om online sales in eigen hand te houden. Zo kun je ook beter sturen op een groeistrategie voor de toekomst.”